Matematica pentru elevi trebuie regândită! E nevoie de implicare!

Educatie | 11 Martie 2014

Matematica pentru elevi, abstractă sau utilă ? Manualele de matematică – culegeri de probleme ?

De ce avem impresia că manualele actuale (de exemplu cele din clasele IX-XII) sunt de fapt nişte culegeri de probleme? Unde sunt prezentările conceptelor, ale termenilor, ale aplicaţiilor direcţionate către nivelul elevilor care să poată acumula competenţe, abilităţi şi înţelegeri, să-i ajute la alegerea unui domeniu al cunoaşterii ?

În general, un manual este conceput şi scris pentru elevi şi apoi este privit ca un ghid pentru profesori. După o analiză de bun-simţ, în prezent se poate constata că manualele de liceu sunt elaborate după o programă veche şi fără să aibă la bază studii educaţionale, pedagogice sau ştiinţifice. Aceste studii ar trebui să aibă în vedere atât părerea elevilor, a părinţilor, cât şi a profesorilor de matematică.” declară conf. univ. dr. Marin Vlada de la Universitatea din Bucureşti. 

Printr-un feedback de la elevi, se poate constata că elevii sunt "pedepsiţi" şi "terorizaţi" de prezentările teoretice de la toate disciplinele din şcoală! Câţi profesori ştiu acest lucru? Conţinutul manualelor de matematică şi modul de predare nu trebuie să-i „sperie” pe elevi în studiul matematicii. Elevii trebuie să fie stimulaţi în înţelegerea matematicii şi să fie îndrumaţi pentru a se convinge pe parcursul anilor că matematica foloseşte nu numai în viaţa de zi cu zi, dar este ştiinţa ce se află la baza tuturor descoperirilor ştiinţifice şi contribuie la dezvoltarea societăţii omeneşti.

Acolo unde se poate, când se studiază şi se învaţă un concept, se recomandă: a)să se prezinte modul cum a fost inventat sau introdus, rolul si importanţa acestuia, şi anume să se prezinte istoricul şi evoluţia în timp a conceptului; b) exemple şi aplicaţii practice de utilizare a conceptului.” mai declară profesorul Marin Vlada, coordonatorul proiectelor CNIV şi ICVL de la Universitatea din Bucureşti.

Responsabilităţi şi roluri în studiul şi învăţarea matematicii.

ELEVII / STUDENŢII – asumarea de responsabilităţi pentru propriul progres in procesul de învăţare, aceasta fiind o parte importantă a educaţiei lor; stăpânirea de concepte competenţe în matematică necesită un angajament personal sincer; elevii ar trebui să fie încurajaţi activ de cadrelor didactice şi familie pentru a aplica abilităţile de rezolvare a problemelor şi a îmbogăţi înţelegerea în domeniul matematicii;

PĂRINŢII - au un rol important în sprijinirea elevilor în procesul învăţării; studiile arată că elevii au performanţe mai bune în şcoală dacă părinţii lor sunt implicaţi în educaţia lor; părinţii pot afla ce se predă şi ce trebuie să înveţe copii la şcoală, acest lucru va spori capacitatea părinţilor de a discuta cu elevii despre activităţile lor, de a comunica cu profesorii şi de a formula întrebări relevante cu privire la progresul copiilor lor;

PROFESORII - Profesorii sunt responsabili pentru dezvoltarea de strategii de instruire adecvate pentru a ajuta pe elevi să înveţe şi pentru dezvoltarea de metode adecvate de evaluare; aceştia trebuie să-i îndrume pe elevi în dezvoltarea capacităţii lor pentru studiu (lectură, scris, şi oral) şi a abilităţilor de comunicare necesare învăţării matematicii; folosind o varietate de instruire, evaluare, şi strategii de evaluare, profesorii trebuie să ofere numeroase oportunităţi pentru ca elevii să-si dezvolte abilităţi de cercetare, de rezolvare a problemelor, de comunicarea pentru a învăţa concepte fundamentale; activităţile de la clasa ar trebui să permită elevilor/studenţilor nu numai pentru a face conexiuni între aceste concepte, dar să şi să le aplice în diverse domenii (social, economic, sănătate, mediu, etc.); aceste cunoştinţe şi abilităţi vor motiva pe elevi să înveţe pe tot parcursul vieţii.

Modelele vechi de învăţare la toate nivelele au rămas aproape neschimbate, deşi au existat modalităţi de schimbare, modelele vechi utilizate la evaluarea elevilor şi studenţilor au suferit mici schimbări, dar au condus la "fenomenul copiatului", fenomen nociv pentru dezvoltarea armonioasă a unei societăţi. Cine trebuia să se îngrijească de starea învăţămantului românesc? Unde sunt politicile educaţionale coerente şi eficiente pentru un învăţământ modern şi flexibil? Voci şi opinii au existat mereu, dar nu au fost întodeauna luate în seamă.

Sursa ştire: www.cniv.ro

Cursurile Agora

Alege conferintaAlege conferintaAlege conferintaAlege conferintaAlege conferintaAlege conferintaAlege conferintaAlege conferintaAlege conferintaAlege conferinta
  • Unde: Bucharest, Romania
  • Când: în curând
  • Info: 2 day course
Participa la curs
Cursul Agora
  • Unde: Bucharest, Romania
  • Când: în curând
  • Info: 1 day course
Participa la curs
Cursul Agora
  • Unde: Bucharest, Romania
  • Când: în curând
  • Info: 2 day course
Participa la curs
Cursul Agora
  • Unde: Bucharest, Romania
  • Când: în curând
  • Info: 1 day course
Participa la curs
Cursul Agora
  • Unde: Bucharest, Romania
  • Când: în curând
  • Info: 2 day course
Participa la curs
Cursul Agora
  • Unde: Bucharest, Romania
  • Când: în curând
  • Info: 2 day course
Participa la curs
Cursul Agora
  • Unde: București
  • Când: în curând
  • Info: 2 zile
Participa la curs
Cursul Agora
  • Unde: Bucharest, Romania
  • Când: în curând
  • Info: 2 day course
Participa la curs
Cursul Agora
  • Unde: Bucharest, Romania
  • Când: în curând
  • Info: 2 day course
Participa la curs
Cursul Agora
  • Unde: Bucharest, Romania
  • Când: în curând
  • Info: 2 day course
Participa la curs
Cursul Agora

Cea mai recentă conferinţă Agora

12 decembrie 2017

Data Centers & IT Infrastructure Management

Data Centers & IT Infrastructure Management

Viitorul este în cloud, mobil și social. Fenomenul Internet of Things devine și el realitate. În 2020 pe glob vor exista 50 de miliarde de dispozitive, care vor produce 35 zettabytes de [...]

 
Fii la curent cu ultimele noutati agora.ro!