Tot ceea ce poate fi digitalizat, va fi digitalizat

Ganser Michael | 17 May 2016

Recent Cisco a publicat raportul “Where to Begin Your Journey to Digital Value in the Private Sector,” care oferă o analiză a peste de 350 de cazuri de digitalizare din 16 industrii, din care rezultă că 80% dintre oportunitățile generate de digitalizarea afacerilor sunt încă neexploatate de către companii. Cu ocazia prezentării acestui raport am avut ocazia să discutăm cu Michael Ganser, Cisco Senior Vice President pentru Europa Centrală despre oportunitățile și provocările pe care digitalizarea le aduce.

IT Trends: În momentul de față există 3-5 miliarde de utilizatori hiperconectați și numărul acestora crește cu repeziciune. Potențialul pieței de securitate digitală este de 5,3 trilioane de dolari. Mai putem vorbi despre intimitate (privacy)? Cum ar trebui să redefinim intimitatea? Poate fi stabilită o balanță corectă între securitate și intimitate?

Michael Ganser: Între digitalizare și intimitate nu este și nu ar trebui să existe nici un compromis. Sunt două elemente cheie de care ar trebui să ținem cont atunci când vorbim de problemele de securitate: tehnologia și legislația. În țări unde digitalizarea este prioritară în agenda Guvernului, vedem deja discuții deschise pe tema aspectelor legislative. Pe de altă parte, observăm că există soluții bune din punctul de vedere al tehnologiei. Extinderea FOG Computing înseamnă că tot mai multe date sunt analizate și procesate la sursă. Spre exemplu: o companie de software din Germania, a dezvoltat un software care anonimizează datele video din camerele de filmat care sunt folosite pentru supravegherea traficului. Acest lucru se întâmplă live pe cameră, astfel încât nu sunt generate date critice. Gândiți-vă la toate oportunitățile pe care le generează acest lucru pentru companiilor inovative, pentru a dezvolta noi soluții și oferte. Pe de altă parte, sunt zone, precum cea de retail, unde decizia este a individului în legătură cu câte informații personale oferă în schimbul unor beneficii specifice.

IT Trends: "Ceea ce poate fi digitalizat, va fi digitalizat". Cu siguranță acest lucru se va întâmpla, dar este bine? Chiar trebuie să digitalizăm totul sau ar trebui să ne întrebăm mai întâi ce anume este bine/moral/etic să facem? De exemplu, oamenii au defrișat și ars, și din păcate continuă să o facă, pădurile virgine pentru a obține mai mult pământ agricol. În trecut s-a crezut că așa este bine, astăzi suntem siguri că nu este bine. Trebuie să facem anumite lucruri doar pentru că este posibil să le facem din punct de vedere tehnologic, sau ar trebui să ne stăpânim frenezia, să facem un pas înapoi și să ne punem mai întâi niște întrebări etice?

Michael Ganser: Întrebări de genul care este obiectivul?”, „ce are cel mai mult sens?” ar trebui să fie mereu primele. Orice organizație, fie din sectorul public, sau din sectorul privat, trebuie să pornească de la proiectarea unei strategii digitale, care să determine zonele pe care vrea să le digitalizeze, ce probleme vrea să rezolve mai exact, de ce resurse și abilități este nevoie, ce teste trebuie să facă pentru a proba conceptul, etc.

De exemplu discuțiile despre orașele inteligente. Proiectele de orașe inteligente care au succes încep cu nevoile și provocările unui astfel de oraș și explică cum pot fi acestea rezolvate cu ajutorul tehnologiei, fie că este vorba despre trafic, mediu, siguranță, economii sau crearea de noi locuri de muncă.

IT Trends: Studiul afirmă că 80% din potențialul oferit de digitalizare rămâne neexplorat. 4 din 10 companii vor dispărea (disrupted) în următorii 5 ani din cauză neadaptării. Cu siguranță digitalizarea este un factor cheie în competitivitate. Dar vedem zilnic companii care dispar de pe piață. Multe dintre ele sunt digitalizate și/sau sunt companii de top în domeniul tehnologiei. Uber este o companie care schimbă radical piața (disruptive), dar nu este singura. Și Uber are competiție și această competiție va crește. Probabil că cel puțin 2-3 companii vor coexista/supraviețui pe acel segment de piață. Pentru Uber și competitorii săi nu digitalizarea este diferențiatorul cheie. Tehnologia și digitalizarea sunt esențiale dar nu suficiente. Formula magică a succesului mai include managementul, oamenii, modelele de business, durata și momentul lansării unui produs/serviciu și alte ingrediente, nu mai puțin importante. Cum ar trebui să înțeleagă companiile digitalizarea în acest context?

Michael Ganser: Cum am mai spus, ce poate fi digitalizat, va fi digitalizat - dar doar acest singur lucru nu este răspunsul. Aici este vorba de crearea de valoare adăugată. Cât de bine își înțeleg companiile clienții și perspectivele? În ce domeniu activează compania și care sunt segmentele în care este creată valoarea în prezent, dar și pe viitor?

Poate fi valoarea costurilor (a concura cu prețuri scăzute sau cu alte câștiguri economice pentru clienți), valoarea experienței (a concura prin oferirea unei experiențe superioare clienților), așa numita valoare a platformei (a crea efecte de rețea care să vina în beneficiul clientului) sau o combinație între acestea. În concluzie, nu este o chestiune despre cum formezi un lanț de valori, ci despre valoarea pe care o furnizezi. Iar lanțurile valorice se pot schimba rapid datorită digitalizării.

Pentru noi, esența digitalizării este că datele devin bunuri strategice pentru orice companie sau țară. Abilitatea de a securiza datele, de a lua decizii pe baza datelor și de a oferi servicii bazate pe aceste date, va asigura succesul oricărei organizații.

Companiile trebuie să își analizeze bunurile diferit. Trebuie să conștientizeze că cele mai importante bunuri s-ar putea să nu mai fie automobilele sau, dacă luăm exemplul industriei hoteliere, clădirile. AirBnB a devenit cea mai mare platformă hotelieră a lumii, fără a avea o singură clădire. Aceștia și-au construit modelul de business pe date.

IT Trends: În urmă cu 2-3 ani un prieten i-a spus unui proprietar de restaurant: "dacă nu vei avea o prezență pe internet, vei dispărea". Astăzi acel restaurant încă nu are un site internet, nu este prezent pe Facebook ...dar continuă să existe și să fie prosper (la dimensiunea sa), fără să viseze la o creștere spectaculoasă a business-ului. Atunci când o companie crește prea repede își poate elimina competiția (disruptive), dar poate și să moară (disrupted). Digitalizarea este o soluție pentru toată lumea? Cum comentați?

Michael Ganser: Am crescut, practic, într-un business dedicat restaurantelor, deci am o pasiune pentru acest subiect. Ce este foarte important pentru restaurante este valoarea experienței pe care o oferă clienților. Mâncarea, băutura bună și o atmosferă extraordinară – acestea sunt pe primul loc. Dacă îți poți face clientul fericit fără nici un fel de extensii digitale, aceasta este sursa succesului.

Cu toate acestea, sunt convins că până și un efort minim pentru digitalizare va aduce beneficii oricărui business. Mă întorc la exemplul cu restaurantul: ce spuneți de o prezență online, pe Facebook, de crearea unei comunități pentru fani, prin care pot fi promovate serviciile și în care aceștia pot face rezervări online? Poate chiar și o aplicație pentru a rezerva o masă, pentru a face toată experiența chiar și mai plăcută. Există multe oportunități pentru a crește importanța pe viitor, chiar și fără a digitaliza tot ce ține de business-ul respectiv.

IT Trends: O problemă majoră în IoE (Internet of Everything) și în mod particular în casele inteligente (smart home) este standardizarea. La începutul lui 2015 Cisco, Bosch și ABB au înființat un joint-venture cu scopul de a crea o platformă software deschisă pentru IoE. Cum au evoluat lucrurile? Care este stadiul astăzi?

Michael Ganser: Suntem mulțumiți de acest progres, de crearea platformei tehnologice. Recent, am fost prezenți la târgul “Light and Building” în Frankfurt, Germania. Feedback-ul clienților față de soluțiile noastre a fost extrem de pozitiv. Acestora le place conceptul de intimitate într-o platformă deschisă în Casa Inteligentă. În prezent suntem în discuții și cu alți jucători importanți ai industriei pentru oportunitatea de a se alătura la mozaiq.

Cursurile Agora

Alege conferintaAlege conferintaAlege conferintaAlege conferintaAlege conferintaAlege conferintaAlege conferintaAlege conferintaAlege conferintaAlege conferinta
  • Unde: Bucharest, Romania
  • Când: în curând
  • Info: 2 day course
Participa la curs
Cursul Agora
  • Unde: Bucharest, Romania
  • Când: în curând
  • Info: 2 day course
Participa la curs
Cursul Agora
  • Unde: Bucharest, Romania
  • Când: în curând
  • Info: 1 day course
Participa la curs
Cursul Agora
  • Unde: Bucharest, Romania
  • Când: în curând
  • Info: 2 day course
Participa la curs
Cursul Agora
  • Unde: Bucharest, Romania
  • Când: în curând
  • Info: 1 day course
Participa la curs
Cursul Agora
  • Unde: Bucharest, Romania
  • Când: în curând
  • Info: 2 day course
Participa la curs
Cursul Agora
  • Unde: Bucharest, Romania
  • Când: în curând
  • Info: 2 day course
Participa la curs
Cursul Agora
  • Unde: București
  • Când: în curând
  • Info: 2 zile
Participa la curs
Cursul Agora
  • Unde: Bucharest, Romania
  • Când: în curând
  • Info: 2 day course
Participa la curs
Cursul Agora
  • Unde: Bucharest, Romania
  • Când: în curând
  • Info: 2 day course
Participa la curs
Cursul Agora

Cea mai recentă conferinţă Agora

12 decembrie 2017

Data Centers & IT Infrastructure Management

Data Centers & IT Infrastructure Management

Viitorul este în cloud, mobil și social. Fenomenul Internet of Things devine și el realitate. În 2020 pe glob vor exista 50 de miliarde de dispozitive, care vor produce 35 zettabytes de [...]

 
Fii la curent cu ultimele noutati agora.ro!