Simfony Mobile - platforma pentru proiectele IoT ale viitorului

Anghel Ștefan | 15 Sep 2016

Interviu cu Ştefan Anghel, Product Architect @ Simfony Mobile. Vizionar şi pasionat de industria telecom, domeniu în care a lucrat exclusiv, Ştefan a făcut parte din echipele Telekom şi Vodafone în diferite posturi, începând cu anul 2007. În 2015 s-a alăturat Simfony Mobile ca Product Architect.

IT Trends: Cine și ce este Simfony Mobile? Ce servicii și soluții oferiți? Care sunt principalii diferențiatori ai Simfony Mobile? Prin ce vă deosebiți de competiție?

Ștefan Anghel: Simfony Mobile este un start-up cu capital integral românesc, activ în domeniile Internet of Things şi M2M. Oferim servicii de conectivitate de date M2M în peste 180 de ţări, pe baza parteneriatelor noastre cu operatori străini, precum şi o platformă dedicată serviciilor Internet of Things.

Platforma, construită cu resurse proprii, este de fapt un mediu care permite clienţilor noştri să îşi dezvolte ─ singuri sau cu ajutorul nostru ─ proiecte Internet of Things. Patru dintre cele mai importante “unelte” puse la dispoziţie de platformă sunt: serviciul de conectivitate date mobile şi SIM mananagement, o interfaţă grafică de tip drag-and-drop folosită pentru construirea logicii din spatele unei aplicaţii, serviciul de stocare a datelor nestructurate şi, nu în ultimul rând, o interfaţă flexibilă de raportare.

Scopul nostru este şi diferenţiatorul nostru: oferim clienţilor posibilitatea de a dezvolta proiecte IoT sau M2M perfect adaptate nevoilor şi cerinţelor acestora, fără a necesita însă şi un buget de investiţii semnificativ.

Deşi Internet of Things este un termen la modă în zilele noastre, multe companii sunt încă reticente în a cheltui bani pe un produs “off the shelf” care nu le acoperă nevoile în totalitate sau în a investi un capital semnificativ pentru dezvoltarea unui proiect “de la 0”. Parţial, această abordare se datorează riscurilor pe care un astfel de demers le presupune.

Din fericire, modelul nostru de business priveşte aceste fenomene dintr-o perspectivă interesantă: folosind platforma şi serviciile Simfony Mobile, clienţii noştri au acces la toate “ingredientele” necesare, dar în acelaşi timp îşi pot utiliza infrastructura existentă, optimizând astfel costurile şi  permiţând integrarea cât mai uşoară cu procesele interne. Pe scurt, proiecte îndrăzneţe, la costuri accesibile.

ITT: Din ce este alcătuită platforma Simfony Mobile? Ce servicii publice de cloud utilizați (AWS, Google, Azure, IBM etc.)? Ce este Node-RED? Pentru stocarea datelor structurate și nestructurate utilizați MongoDB? Ce soluții utilizați pentru analiza datelor și pentru raportări? Ce alte soluții standard utilizați? Există și componente dezvoltate in house? Cum pot fi conectate aplicațiile clasice ale clienților (ERP, BPM etc.) la platformă?

Ș.A.: La fel ca majoritatea start-up-urilor (şi nu numai), întreaga noastră infrastructură este în “cloud”,  folosind atât serviciile Amazon Web Services cât şi Google Cloud. În urma participării noastre la conferința “4 Years from Now” (Barcelona, 2015) am obţinut o “sponsorizare” din partea Google care ne-a permis să folosim serviciul lor de cloud cu titlu gratuit timp de un an (în limita a 10.000 USD).

Node-Red este un proiect open source creat de IBM Emerging Technology, dezvoltat în Node.js. Practic, Node-RED permite legarea diferitelor blocuri funcţionale într-o interfaţă grafică, fără a fi necesar ca utilizatorul să scrie linii de cod. Blocurile funcţionale îndeplinesc diferite acţiuni sau functionalităţi, de la lucruri simple precum structuri decizionale “if then else”, la lucruri mai complexe, de exemplu trimiterea unui SMS sau a unui mesaj către un dispozitiv.

Am integrat Node-RED în platformă pentru a le permite utilizatorilor să îşi construiască logica specifică unei aplicaţii cât mai simplu. Concret, fiecare utilizator poate defini exact ce face serviciul lui în câteva minute şi fără a fi nevoie de cunoştinţe de programare. Deşi mulţi din utilizatorii noştri au aceste cunoştinţe, implementarea unei aplicaţii nu cuprinde doar partea de scriere efectivă a codului, ci mai degrabă un întreg proces care poate fi foarte complicat şi costisitor. Folosind Node-RED şi punând la dispoziţia utilizatorilor blocuri funcţionale deja integrate în platforma noastră, acest întreg ciclu de dezvoltare este simplificat, atât din punctul de vedere al cunoştinţelor necesare cât şi a timpului alocat dezvoltării unei aplicaţii.

Într-adevăr, pentru stocarea datelor folosim MongoDB. Aşa cum am mai spus, ne propunem să oferim utilizatorilor flexibilitate maximă şi din acest motiv nu vrem să impunem niciun fel de restricţii, nici măcar atunci când e vorba de stocarea şi raportarea datelor.  Fiecare utilizator îşi poate stoca datele aşa cum dorește!

Raportarea a fost însă o provocare: să faci rapoarte pe o colecţie de date nestructurate, care pot fi într-o continuă schimbare, nu e chiar cel mai uşor lucru. Aşa am ajuns să dezvoltăm singuri soluţia de raportare, care este probabil una din componentele cele mai complexe ale platformei. Practic, utilizatorii pot crea o multitudine de rapoarte din datele pe care le-au stocat, fără a avea restricţii legate de format. Serviciul de raportare face o analiza în timp real a datelor şi se mulează pe structura identificată. Sau, mai bine spus, aplică modelul de raport pe structura de date stocată.

Platforma noastră este un mediu deschis, toate functionalităţile disponibile în interfaţa web sunt prezente şi în API-ul expus de platformă. Utilizatorii pot astfel integra aplicaţii existente cu serviciile noastre. Un alt punct de integrare posibil este dat de aplicaţia Node-RED care poate fi conectată foarte uşor cu alte servicii existente ale clienţilor noştri. Astfel se poate face o legătură între logica de aplicaţie construită de client în plaforma noastră şi alte servicii externe.

ITT: Există un profil tipic al clienților pe care îi vizați? Vă adresați cu precădere companiilor mari din zona energie și utilități? Există o dimensiune minimă a unui potențial client?

Ș.A.: Ne plac provocările şi prin asta spunem totul ─ nu avem un profil anume pentru clienţii noştri, deşi condiţiile actuale de piaţă ne fac să ne îndreptăm cu precădere către companii. În acelaşi timp, oricine poate beneficia de serviciile noastre: platforma se accesează pe baza unui cont online aşa că pasionaţii de tehnologie sau cei care vor să dezvolte un proiect pe cont propriu pot folosi cu acelaşi succes serviciile noastre.
În acest moment Internet of Things este, pentru majoritatea oamenilor, doar o expresie la modă, fără a înţelege efectiv potenţialul şi beneficiile pe care le poate aduce. Noi credem că societatea va putea cu adevărat valorifica această nouă tehnologie, abia atunci când folosirea ei va fi atât de facilă precum este în acest moment crearea unei pagini web personale. Acesta este una din ideile principale de care am ţinut cont când am creat atât platforma, cât şi modelul comercial.

În plus, clienţii noştri plătesc doar pentru resursele pe care le folosesc, iar modelul “cloud” ne permite să oferim aceiaşi tehnologie indiferent de cât de mare este o companie. Nu trebuie să fii o companie multinaţională sau să dispui de un buget cu 4 zerouri ca să dezvolţi un proiect IoT folosind platforma noastră!

ITT: La începutul acestui an ați lansat niște proiecte pilot pe zona de vending machines și retail? Ne puteți da mai multe detalii? Care este dimensiunea proiectelor? Cum au evoluat? Cum vor fi extinse din faza de pilot? Care este dimensiunea finală țintită?

Ș.A.: Într-adevăr, am avut câteva proiecte pilot care, deşi au avut rezultate diferite, ne-au ajutat să validăm utilitatea platformei.

Aşa cum spuneam, modelul nostru de business şi platforma permit clienţilor să implementeze proiecte IoT fără a fi necesare investiţii semnificative. Poate cel mai interesant rezultat a fost acela prin care clientul a validat o idee de piaţă sau, mai bine spus, a invalidat: la sfârşitul proiectului, performanţele financiare obţinute au fost nesatisfăcătoare şi s-a decis stoparea lui. Practic, prin demersul nostru au fost obţinute informaţii preţioase care ar fi costat, probabil, cu câteva ordine de mărime mai mult dacă ar fi folosit mijloace “tradiţionale” sau dacă ar fi implementat întregul proiect fără a face această validare înainte.

ITT: În ce alte proiecte naționale și/sau internaționale sunteți implicați în acest moment sau veți fi implicați în perioada imediat următoare?

Ș.A.: Recent am dezvoltat un parteneriat cu Libelium Comunicaciones Distribuidas S.L. care este unul dintre principalii producători de dispozitive şi senzori “connected” din lume. În baza acestui parteneriat, echipamentele Libelium vor putea fi conectate nativ la platforma noastră şi vor putea beneficia şi de serviciul nostru de conectivitate globală.

Până la sfârşitul anului vom crea împreună cu Libelium kit-uri de dezvoltare adresate unor verticale specifice. Aceste kit-uri vor conţine dispozitivele Libelium la pachet cu serviciile noastre de conectivitate şi platforma.

Pe plan local avem câteva proiecte interesante din zona Agro-business şi Smart-Energy care sperăm să se concretizeze până la sfârşitul anului.

ITT: IoT este un domeniu, fără îndoială, de viitor. Toți marii jucători vorbesc despre IoT. Dincolo de aspirații, există deja o piață reală în România? Care domenii/verticale industriale se află în linia întâi în implementarea de soluții IoT? Suntem în linie, în frunte, sau în urmă, în comparație cu alte piețe similare din regiune?

Ș.A.: Cu siguranţă există o piaţa de IoT în România. Însă, în acest moment, principala problemă la nivel local pare să fie lipsa de informaţie despre acest domeniu. Un exemplu interesant este un client al cărui proiect a pornit de la ceva foarte simplu. Cu cât discutam mai mult, cu atât găseam alte lucruri interesante şi utile de făcut. Aceasta este principala provocare în piaţa românească: IoT-ul este o tehnologie ajutătoare, de sine stătătoare  ea nu are o utilitate şi, pentru a deveni utilă, trebuie folosită în contextul altor industrii (agricultură, retail, vending, smart cities, administraţie publică, etc). În acest moment, specialiştii din aceste industrii nu cunosc foarte multe despre beneficiile oferite de IoT, iar noi nu ştim foarte multe despre problemele lor. Când acest “gap” va fi acoperit, vom vedea cu adevărat potenţialul pieţei!

Ca poziţionare în contextul internaţional, România se află cu siguranţă undeva în urma SUA sau a Europei. Europa este şi ea destul de divizată din acest punct de vedere, în mod surprinzător nu neapărat cele mai dezvoltate țări se află pe primele locuri la adopţia IoT. De exemplu, Germania se situează la sfârşitul clasamentului între ţările vestice.

ITT: Ce obiective concrete v-ați propus pentru 2016? Dar pentru perioada imediat următoare? Câte proiecte, câți clienți, câte dispozitive conectate, pe câte piețe?

Ș.A.: Dorim ca până la sfârşitul acestui an să avem 10.000 de dispozitive conectate, fără a avea un obiectiv anume legat de numărul de clienţi. Pentru perioada imediat următoare, ne dorim să vedem cât mai mulţi clienţi din România folosind platforma noastră, urmând de asemenea să încercăm o abordare mai activă şi pe piaţa internaţională.

În ultimele luni am experimentat tehnologia LoRAWAN şi, în parteneriat cu o altă firmă românească, am finalizat integrarea cu platforma noastră. În acest moment este al doilea serviciu de conectivitate, pe lângă cel de date mobile, pe care îl punem la dispoziţie clienţilor noştri şi ne-am bucura foarte mult să dezvoltăm cel puţin un proiect concret legat de această tehnologie până la sfârşitul lui 2016.

Cursurile Agora

Alege conferintaAlege conferintaAlege conferintaAlege conferintaAlege conferintaAlege conferintaAlege conferintaAlege conferintaAlege conferintaAlege conferinta
  • Unde: Bucharest, Romania
  • Când: în curând
  • Info: 2 day course
Participa la curs
Cursul Agora
  • Unde: Bucharest, Romania
  • Când: în curând
  • Info: 1 day course
Participa la curs
Cursul Agora
  • Unde: Bucharest, Romania
  • Când: în curând
  • Info: 2 day course
Participa la curs
Cursul Agora
  • Unde: Bucharest, Romania
  • Când: în curând
  • Info: 2 day course
Participa la curs
Cursul Agora
  • Unde: București
  • Când: în curând
  • Info: 2 zile
Participa la curs
Cursul Agora
  • Unde: Bucharest, Romania
  • Când: în curând
  • Info: 2 day course
Participa la curs
Cursul Agora
  • Unde: Bucharest, Romania
  • Când: în curând
  • Info: 2 day course
Participa la curs
Cursul Agora
  • Unde: Bucharest, Romania
  • Când: în curând
  • Info: 1 day course
Participa la curs
Cursul Agora
  • Unde: Bucharest, Romania
  • Când: în curând
  • Info: 2 day course
Participa la curs
Cursul Agora
  • Unde: Bucharest, Romania
  • Când: în curând
  • Info: 2 day course
Participa la curs
Cursul Agora

Cea mai recentă conferinţă Agora

12 decembrie 2017

Data Centers & IT Infrastructure Management

Data Centers & IT Infrastructure Management

Viitorul este în cloud, mobil și social. Fenomenul Internet of Things devine și el realitate. În 2020 pe glob vor exista 50 de miliarde de dispozitive, care vor produce 35 zettabytes de [...]

 
Fii la curent cu ultimele noutati agora.ro!