Profit din minimizarea riscurilor

Balaci Bogdan | 2 Mar 2011

Bogdan Balaci a venit de la începutul acestui an la conducerea IBM România. Pasionat de regie, Balaci vede în noua lui poziţie o oportunitate de a acorda fin mecanismele companiei pentru a optimiza rezultatele de viitor.

IT Trends: Anul acesta este important pentru IBM ca şi corporaţie. Despre ce este vorba?
Bogdan Balaci: Anul 2011 înseamnă celebrarea a 100 de ani de la înfiinţarea corporaţiei IBM la nivel mondial. Este un eveniment unic în domeniul IT şi pentru noi este ceva special; chiar dacă IBM România are şaisprezece ani de existenţă, acest eveniment ne face să ne simţim parte dintr-o organizaţie care a avut un impact deosebit, atât în tehnologie, cât şi în societate. Vom folosi acest prilej pentru a privi spre viitor, spre oportunităţile ce ne aşteaptă.

Cu această ocazie a şi fost lansat un film aniversar, film care este public şi poate fi vizualizat de oricine. Sunt prezentate acolo, evident, invenţiile legate de tehnologie şi patentate de IBM, cum ar fi primul laptop, primul hard disk, prima bază de date relaţională, dar şi aspecte cu impact deosebit în societate, lucruri care astăzi par fireşti, cum ar fi primul angajat de culoare din Statele Unite, mult înainte ca acest lucru să fie impus prin lege, sau primul angajat cu dizabilităţi fizice, sau o suită întreagă de câştigători ai premiului Nobel care fac parte din familia IBM.

ITT: Aţi declarat că aveţi ca hobby personal regia. Aţi venit recent la conducerea IBM România. Ce va face aici regizorul Bogdan Balaci?
BB: În orice corporaţie complexă, cum este IBM, capacităţile de orchestrator sunt cele mai importante. Evident, în primul rând trebuie să-mi îndeplinesc obiectivele şi responsabilităţile de business ale IBM România, şi anume cifra de afaceri, profitul, cota de piaţă, gradul de satisfacţie al clienţilor şi angajaţilor. Îmi propun să mă concentrez în mod deosebit pe continuarea dezvoltării competenţelor şi capabilităţilor IBM în România. IBM este cunoscut pe piaţa locală ca un dezvoltator de oameni, de talente, ca o şcoală, şi vrem să continuăm acest lucru. Voi folosi întreaga experienţă acumulată de-a lungul celor 11 ani de activitate în IBM pentru a asigura succesul, tradiţia şi valorile companiei în continuare. Vrem ca IBM să fie organizaţia preferată, atât de clienţii noştri, cât şi de partenerii de afaceri, dar şi de angajaţi. Ne dorim să fim compania la care orice om cu capabilităţi ridicate în domeniul tehnologiei informaţiei să îşi dorească să lucreze. Credem, mai ales în perioadă de criză, că succesul este dat de capacităţile de diferenţiere ale unei firme, iar aceste capacităţi se manifestă prin inovaţie şi inovare, iar din acest punct de vedere vrem să fim partenerul de inovare preferat al clienţilor şi partenerilor noştri.

ITT: Ce înseamnă un partener de inovare preferat din punct de vedere al clienţilor?
BB: Unul dintre puţinele rezultate pozitive generate de criza economică este maturizarea accelerată a pieţei. Se observă clar că deciziile se iau acum mult mai judicios ca înainte, chiar şi în sectorul public, în sensul în care ele se iau pe baza unor business case-uri clare. Dacă privim cu puţină vreme în urmă, competiţia era una de hipercreştere, fără luarea în considerare a raţiunilor stricte de business. În momentul de faţă, aşa ceva nu mai există. Acum toată lumea vrea să îşi cunoască mai bine clienţii, să înţeleagă mentalitatea de achiziţie a acestora, să înţeleagă mai bine piaţa, iar pentru asta e nevoie ca din datele existente să se obţină informaţii la modul inteligent, pentru a putea dispune de suportul decizional corect. Aici cred că IBM beneficiază de o poziţionare unică în oferirea întregii palete de produse hardware, software şi servicii pentru a le da clienţilor noştri posibilitatea de a extrage informaţii utile din marea imensă de date existentă.

ITT: Asta înseamnă că una din direcţiile dumneavoastră de acţiune va fi creşterea importanţei acordate ofertei de soluţii de Business Intelligence?
BB: Este una din strategiile noastre. Practic, în România ne propunem să urmărim cele trei strategii pe care IBM şi le-a declarat şi la nivel global, şi anume: cloud computing, business analytics şi smarter planet. Dumneavoastră făceaţi referire la soluţii care intră în zona de business analytics. Este o strategie de bază şi în România, şi chiar avem echipe de specialişti care lucrează pentru România şi pentru alte ţări din Europa. Dispunem de un lanţ valoric complet în acest domeniu, care conţine de la infrastructură hardware specializată în analiza de date, la software şi, foarte important, la capabilităţi de servicii, adică oameni care ştiu să implementeze tehnologia.

ITT: Cum vedeţi reacţia pieţei româneşti în perioadă de criză faţă de asemenea unelte?
BB: Răspunsul este diferenţiat în funcţie de maturitatea segmentelor de piaţă. În România, segmentele cele mai mature sunt cel bancar şi cel de telecomunicaţii. Actualmente, principala concentrare a acestor segmente este legată de soluţiile de business analytics şi de business intelligence. Absolut toate firmele din aceste segmente se uită în momentul de faţă la tot ceea ce înseamnă cunoaştere mai bună a clienţilor, soluţii de tip CRM combinate cu Data Warehousing şi diverse tipuri de raportări, schimbarea marketingului din zona de marketing de masă spre cea de marketing de nişă. De asemenea, se acordă importanţă enormă managementului riscului, care are în spate instrumente de business intelligence. Un alt segment extrem de important este cel public, unde încă este extrem de mult de făcut în zona de infrastructură de bază, dar chiar şi aici înclinarea spre business intelligence este evidentă.

ITT: Aţi spus despre „şcoala IBM”. Are la ora actuală IBM România capacitatea de a aduce înapoi toţi foştii specialişti şcoliţi aici?
BB: Este vorba de un lucru foarte important aici. Şi asta pentru că vorbim de un diferenţiator pe piaţă. IBM este poate cea mai complexă firmă de IT de pe piaţă. Experienţele căpătate în interiorul acestui gigant sunt atât de diverse, încât pur şi simplu o mutare între diversele departamente reprezintă practic lucrul într-o companie diferită. Acest lucru oferă oricui posibilitatea de a se dezvolta foarte bine ca individ. Iar această provocare este valabilă mai ales pentru cei care vor să capete abilităţi manageriale de top. De aceea, eu cred că cei care se întorc la IBM, venind cu experienţa căpătată la alte companii, aduc cu ei un plus de valoare. IBM dispune de capacitatea de a-şi atrage înapoi oamenii prin complexitate.

ITT: Aţi pomenit de sectorul public. Ce abordare are aici IBM, astfel ca rata succesului proiectelor în acest sector să fie cât mai mare?
BB: Ca principiu, valabil pentru sectorul public dar şi pentru cel privat, este foarte important managementul de proiect, atât din partea implementatorului, cât şi din partea clientului. Poţi să ai la dispoziţie cea mai bună tehnologie din lume. Dacă nu o implementezi bine şi dacă nu există o disciplină de implementare din ambele părţi, atunci pot apărea probleme.

ITT: Şi cum procedează IBM ca să nu apară probleme?
BB: Există două elemente aici. Unul este elementul subiectiv, adică resursa umană, care evident trebuie cultivată şi trebuie avută la dispoziţie. Al doilea element este procesul şi aici IBM dispune de toate metodologiile necesare. Prin aplicarea unei metodologii, procesele sunt obiectivate şi proiectele pot fi bine ţinute sub control. Eu cred că IBM are proiecte de succes datorită atât resursei umane, cât şi metodologiei aplicate, care este aceeaşi peste tot în lume. În cadrul IBM există nişte procese de control privitoare la proiecte, extrem de bine puse la punct. De exemplu, există un departament independent care se numeşte Quality Assurance. Nimeni nu poate lansa o ofertă către clienţi fără aprobarea acestui departament. Dacă nu este obţinută viza de la el, nu este emisă aprobarea de participare la proiect, oricât ar avea interes unii sau alţii să o facă. Pe de o parte este un lucru dureros, şi asta o spune cineva care a lucrat în vânzări şi s-a trezit în asemenea situaţii, dar pe de alta este un proces benefic, deoarece nu permite niciun fel de derapaje şi minimizează riscurile.

ITT: Cum răspundeţi provocărilor lansate de alte companii de a deveni un one-stop-shop în domeniul IT?
BB: IBM a fost şi este în continuare un one-stop-shop în sensul în care portofoliul IBM este balansat, chiar dacă proporţiile între hardware, software şi servicii diferă de la o ţară la alta. Desigur, au existat şi decizii de a ieşi de pe anumite segmente, cum a fost de exemplu decizia de a renunţa la producţia de PC-uri. Principala noastră strategie nu este însă aceea de a răspunde unor provocări ci de a ne urma propria noastră cale, strategie. În definitiv, IBM este un generator de trend. Practic, noi vedem o evoluţie în care un segment major va fi constituit de mobilitate, şi aici venim cu soluţiile de cloud computing, în vreme ce celălalt segment va fi dat de fermele mari de servere, care necesită soluţii complexe, de consolidare pe verticala. Zona de servere mici si medii se va diminua tot mai mult.

ITT: Şi atunci ce pregătiţi în zona de cloud computing?
BB: Toată lumea vorbeşte despre asta. Noi punem la dispoziţia clienţilor noştri oferte foarte concrete, atat în domeniul cloud-urilor private cât şi al celor publice. În ceea ce priveşte conceptul de public cloud, aş putea să vă dau un exemplu. Nu cu multă vreme în urmă am achiziţionat centrul de date Petrom, unul dintre cele mai moderne centre de date din Europa. Asta demonstrează că dispunem de capacităţi chiar aici, în România, şi asta înseamnă o oportunitate pentru clienţi mai mici. Ei pot încheia contracte de servicii cu noi pentru a folosi tehnologiile IBM fără să achiziţioneze şi infrastructura aferentă. Clientul plăteşte doar un cost per post de lucru.

ITT: Deci devine zona de cloud o direcţie de interes major pentru IBM România?
BB: Categoric da. Avem centrul de date, care se poate vizita, şi avem capacitatea de a oferi servicii aferente clienţilor. În plus, IBM România este bine văzuta pe harta IBM globală pentru că avem aici centre globale de dezvoltare care furnizează astfel de servicii inclusiv pentru Europa de Vest.

Cursurile Agora

Alege conferintaAlege conferintaAlege conferintaAlege conferintaAlege conferintaAlege conferintaAlege conferintaAlege conferintaAlege conferintaAlege conferinta
  • Unde: Bucharest, Romania
  • Când: în curând
  • Info: 2 day course
Participa la curs
Cursul Agora
  • Unde: Bucharest, Romania
  • Când: în curând
  • Info: 1 day course
Participa la curs
Cursul Agora
  • Unde: Bucharest, Romania
  • Când: în curând
  • Info: 2 day course
Participa la curs
Cursul Agora
  • Unde: Bucharest, Romania
  • Când: în curând
  • Info: 1 day course
Participa la curs
Cursul Agora
  • Unde: Bucharest, Romania
  • Când: în curând
  • Info: 2 day course
Participa la curs
Cursul Agora
  • Unde: Bucharest, Romania
  • Când: în curând
  • Info: 2 day course
Participa la curs
Cursul Agora
  • Unde: București
  • Când: în curând
  • Info: 2 zile
Participa la curs
Cursul Agora
  • Unde: Bucharest, Romania
  • Când: în curând
  • Info: 2 day course
Participa la curs
Cursul Agora
  • Unde: Bucharest, Romania
  • Când: în curând
  • Info: 2 day course
Participa la curs
Cursul Agora
  • Unde: Bucharest, Romania
  • Când: în curând
  • Info: 2 day course
Participa la curs
Cursul Agora

Cea mai recentă conferinţă Agora

12 decembrie 2017

Data Centers & IT Infrastructure Management

Data Centers & IT Infrastructure Management

Viitorul este în cloud, mobil și social. Fenomenul Internet of Things devine și el realitate. În 2020 pe glob vor exista 50 de miliarde de dispozitive, care vor produce 35 zettabytes de [...]

 
Fii la curent cu ultimele noutati agora.ro!