Până în 2025, tehnologiile cognitive vor genera o piață de aproximativ 2 miliarde de dolari la nivel mondial

Keren Ron | 9 Nov 2016

Interviu cu Ron Keren, Country Leader IBM România.  

După mai bine de un an în fruntea IBM România, care considerați că sunt cele mai importante realizări? Care sunt zonele unde credeți că este nevoie de un efort mai susținut și care sunt prioritățile dumneavoastră pentru viitorul apropiat? 

Numirea mea la conducerea IBM România este un privilegiu, mai ales că este o perioadă specială în evoluția companiei. Pe de o parte, IBM s-a transformat și a devenit o companie orientată pe dezvoltarea de tehnologii cognitive, pe de altă parte, România își urmează cursul spre dezvoltarea unei economii bazate pe cunoaștere. În România, IBM reprezintă un hotlink prin care companiile și organizațiile românești pot accesă expertiză, know-how-ul și potențialul tehnologic al IBM, disponibil la nivel mondial, pentru a se dezvolta și a fi competitive. De exemplu, IBM se află în poziția privilegiată de a îndruma organizațiile din România în propria călătorie cognitivă. Pentru IBM, tehnologia cognitivă înseamnă sisteme IT care pot prezice rezultatele și pot acționa pentru a schimbă cursul acestora. Aceste sisteme pot recunoaște tipare și conexiuni analizând multiple tipuri de date, inclusiv datele nestructurate care provin din conținut video și audio, social media, dispozitive mobile, senzori – care altfel ar fi "invizibile" sistemelor de calcul actuale. Credem că până în 2025, tehnologiile cognitive vor genera o piață de aproximativ 2 miliarde de dolari la nivel mondial și acest aspect reprezintă o oportunitate extraordinară și pentru clienții din România. Dorim să identificăm, împreună cu partenerii locali, zonele în care putem colabora, astfel încât să facem pași importanți spre era cognitivă. România este o piață interesantă și dinamică. 

 

Care sunt prioritățile dumneavoastră pentru următorii ani? 

În cei peste 20 de ani de când IBM activează în România, am susținut agenda națională, am dezvoltat ecosisteme locale, am sprijinit instituțiile, companiile și organizațiile de orice fel să se transforme prin intermediul inovației, concomitent cu obținerea unor rezultate de business mai bune. În Era Cognitivă dorim să sprijinim companiile românești să profite la maximum de datele de care dispun, deoarece în viziunea noastră, datele reprezintă nouă resursă naturală. În ultimii doi ani, omenirea a generat 90% din datele totale generate la nivel mondial. În prezent, generăm 2,5 cvintilioane de date zilnic, ceea ce reprezintă mai mult decât echivalentul tuturor cuvintelor rostite de la începutul lumii. În fiecare minut, 1,7 MB de date sunt create de fiecare persoană de pe acest pământ. Dar, mai puțin de 1 procent din toate aceste date sunt analizate și utilizate.  

 

Ce credeți că se schimbă fundamental în cursul economiei și la nivel de piețe? Transformarea digitală, mobilitatea, cloud, analytics, cognitive computing, Internet of Things, cum vor schimba toate acestea mediul de business și viața noastră de zi cu zi? 

În 2016, prognozele arată că volumul de date digitale la nivel planetar va atinge pragul zetabiților – acest lucru înseamnă să luăm toate informațiile din toate cărțile de pe Pământ și să le multiplicam cu 30 de milioane. Doar în regiunea din care România face parte, până în 2020, vor fi 244 milioane de dispozitive conectate - smartphone, clădiri, mașini, case, chiar și articole de îmbrăcăminte - iar numărul "conexiunilor" la Internet va depăși populația din regiune de peste cinci ori. Consumatorii, dar și dispozitivele "enterprise" vor măsura, controla și ne vor ușura multe aspecte ale vieții cotidiene. Acest tip de digitalizare a datelor și proceselor – bazate pe cloud, analytics, mobile și securitate – reprezintă un factor important pentru o mai bună eficientizare.  De exemplu, în această regiune se va dezvolta o industrie a serviciilor în domeniul Internet of Things care, până în 2020, va valora 470 milioane de dolari. Întreagă industrie IoT în Sud Estul Europei va rula 3,18 miliarde de dolari potrivit datelor furnizate de IDC. 

 

Care va fi impactul tehnologiei cognitive în viața noastră? 

Cunoașterea vine cu posibilitatea ca digitalul să raționeze și să învețe, adică să "asculte" și să "înțeleagă" tot felul de date pentru a genera rapoarte care să aducă plus-valoare organizației. Când infuzăm inteligență digitală în procesele digitale automatizate, sistemele IT devin consilieri de încredere ai liderilor și compania devine cognitivă. 

 

Sunt pregătite România și țările din regiune să îmbrățișeze această transformare? 

Așa cum am precizat la început, România se transformă și se îndreaptă spre o economie bazată pe cunoaștere. Piața este dinamică și în creștere, dar cel mai important este că România este recunoscută pentru specialiștii înalt calificați – mai ales în domeniul IT. Toate aceste aspecte arată că există potențial de creștere, competitivitate și această țara poate deveni un hub tehnologic regional. Tehnologiile avansate reprezintă cheia în această călătorie și IBM este aici pentru a oferi tot suportul necesar. De exemplu, pentru a sprijini creșterea economică și competitivitatea, Universitatea de Vest din Timișoara și IBM colaborează cu scopul de a pregăti studenții români pentru slujbele viitorului care vor fi create în România până în 2020.

 

Cum colaborați cu întreprinderile mici și mijlocii și start-upurile din România? 

De-a lungul anilor, IBM a stabilit un ecosistem care conectează start-up-urile, partenerii, antreprenorii, dezvoltatorii și studenții astfel încât să poată colabora, să beneficieze de noi oportunități, să dezvolte parteneriate și să inoveze. Considerăm că acest ecosistem ajută deja companiile mici și mijlocii din România și start-up-urile să beneficieze de oportunitățile digitale ale prezentului. Inițiativele IBM precum IBM Global Entrepreneur Program permit comunității locale să interacționeze cu tehnologia cloud într-o manieră nouă, beneficiind de oferte speciale pentru start-upuri. 

 

Recent, am aflat că IBM a ajutat UniHospital din Bulgaria să își digitalizeze întregul proces medical. Știți care este situația industriei medicale din România? 

Da, UniHospital inovează în domeniul îngrijirii pacienților prin furnizarea unor servicii de arhivă electronică a istoricului medical al pacienților, cu ajutorul unui cloud privat. Aceste informații sunt furnizate cadrelor medicale și pacienților prin intermediul unei infrastructuri IT complet integrată și digitalizată. IBM a furnizat strategie completă, end-to-end, în ceea ce privește dezvoltarea domeniului medical, acoperind o paletă largă de servicii medicale.  Acest proiect reprezintă o dovadă în plus că un sistem de sănătate inteligent și eficace poate fi construit începând cu digitalizarea întregului proces medical. Acesta reprezintă primul pas. România aloca 5,6% din PIB în domeniul sănătății, ceea ce este mai puțin decât media europeană.  Având o creștere demografică negativă și o populație îmbătrânită, presiunea pe bugetul sănătății va crește, de aici și nevoia de a corela cheltuielile cu veniturile. Cel mai bun lucru pentru a balansa aceste aspecte îl reprezintă tehnologia. Digitalizarea întregului proces medical reprezintă începutul, următorul fiind să permitem spitalelor și doctorilor să acceseze datele pacienților pentru a oferi diagnostic și tratament mai bune. Un sistem ca IBM Watson poate parcurge 22 milioane de foi în zece minute și poate ghida medicul în a oferi pacientului un tratament personalizat. De exemplu, Memorial Sloan-Kettering și IBM au dezvoltat aplicații cu ajutorul IBM Watson care încorporează expertiza clinică a specialiștilor în oncologie din cadrul MSKCC, datele pacienților dar și literatura de specialitate în domeniul tratamentului oncologic. Această aplicație permite oncologilor să acceseze mai rapid informații relevante în domeniul tratării cancerului, pentru a personaliza planul de diagnostic și tratament al pacienților. Intenția este de a pune această resursa la dispoziția tuturor oncologilor astfel încât, indiferent de locul în care trăiesc pacienții sau profesează cadrele medicale, aceștia să aibă acces la o sursă de informații complete care să se reflecte în modul de îngrijire a pacientului. Dacă se salvează cât mai multe vieți pentru că medicul a luat cea mai bună decizie cu sprijinul IBM Watson, atunci am făcut ceva bun pentru oameni și societate.  

 

Unde vedeți potențial de utilizare a IBM Watson în România? 

Deja suntem în discuții legate de implementarea unor tehnologii cognitive în România. Dacă ne referim la industrii, sănătatea este una dintre ele. IBM Watson poate fi implementat în domeniul financiar, relații cu clienții și mentenanța predictivă. IBM Watson este, de asemenea, utilizat în industria gazelor și petrolului, dar și în retail, unde este utilizat pentru a îmbunătăți experiența clienților sau pentru creșterea performanței operaționale. IBM Watson poate înțelege nevoile cumpărătorilor și, dacă este combinat cu date referitoare la caracteristicile produsului, poate fi utilizat pentru a identifica cea mai bună opțiune pentru un anumit client. 

 

Cum performează IBM Managed Data Center? Intenționează IBM să îl extindă sau să inaugureze unul nou în viitorul apropiat? 

IBM Managed Data Center din România este certificat Tier 3-una din cele mai importante certificări din regiune – iar clienții noștri continuă să se bazeze pe serviciile oferite – cloud computing, hostare, instalare și colocare servicii, continuitate, on-site backup și capabilități de recuperare în caz de dezastru. Avem resurse și o experiență extraordinară în securitate, sisteme, rețelistica și implementare de software. În prezent, există un mare interes din partea multor companii care doresc să își hosteze operațiunile în centrul nostru, ceea ce le va permite să își concentreze resursele pe prioritățile de business și competențele-cheie. 

 

Are IBM proiecte în domeniul IoT în România? Puteți să ne dați câteva exemple?  

IoT transformă lumea așa cum o știm și crează oportunități semnificative pentru inovare și transformare de business. IDC estimează că, până în 2020, vor fi instalate 29 de miliarde de dispozitive și senzori în aproape orice utilizăm, de la mașini, clădiri, poduri, case și chiar în îmbrăcămintea pe care o purtăm. Cercetările noastre arată că 82% dintre factorii de decizie dintr-o companie percep IoT ca pe un aspect strategic pentru industria în care activează. De exemplu, orașele sunt cele mai indicate să beneficieze de avansul IoT. Orașul Madrid și IBM fac echipă pentru a dezvoltă un centru de răspuns inovativ care coordonează resursele și eforturile poliției, pompierilor, administrației autostrăzilor și ale unităților de intervenție,  ambulanțelor printre altele. Un ecran uriaș afișează intensitatea traficului captată cu ajutorul camerelor de supraveghere, a dispozitivelor GPS, dar și locația personalului de intervenție. Centrul a fost creat ca răspuns la cele întâmplate după atentatele teroriste din 2004, moment care a necesitat un răspuns medical imediat și masiv, dar care a fost necoordonat. Comunicațiile radio au fost stabilite pe frecvențe incompatibile, iar comunicarea la fața locului a fost limitată la nivel personal sau prin telefon. În prezent, acest centru coordonează o echipă de intervenție rapidă și integrată care este capabilă să răspundă rapid la o gamă variată de urgențe. IoT este la începutul călătoriei, dar în curând vom avea o multitudine de dispozitive care vor comunica pentru a oferi beneficii reale societății și companiilor. Ideea este cum să faci aceste dispozitive chiar mai inteligente și cum să analizăm informațiile oferite de acestea pentru a îmbunătăți serviciile oferite cetățenilor. Oportunitățile inovației în domeniul IoT pot fi identificate în producție, mentenanță, operațiuni și dezvoltare de produs. Companiile pot utiliza tehnologiile IoT pentru a aduna informații vitale despre modul și mediul în care sunt utilizate produsele – permițând diminuarea duratei necesare dezvoltării produsului și crescând calitatea și performanța acestora. IoT este aici și nu va dispărea, iar predicțiile arată că IoT va fi cea mai mare piață din lume pentru că tot ce este în jurul nostru va fi conectat.

Cursurile Agora

Alege conferintaAlege conferintaAlege conferintaAlege conferintaAlege conferintaAlege conferintaAlege conferintaAlege conferintaAlege conferintaAlege conferinta
  • Unde: Bucharest, Romania
  • Când: în curând
  • Info: 2 day course
Participa la curs
Cursul Agora
  • Unde: Bucharest, Romania
  • Când: în curând
  • Info: 1 day course
Participa la curs
Cursul Agora
  • Unde: Bucharest, Romania
  • Când: în curând
  • Info: 2 day course
Participa la curs
Cursul Agora
  • Unde: Bucharest, Romania
  • Când: în curând
  • Info: 1 day course
Participa la curs
Cursul Agora
  • Unde: Bucharest, Romania
  • Când: în curând
  • Info: 2 day course
Participa la curs
Cursul Agora
  • Unde: Bucharest, Romania
  • Când: în curând
  • Info: 2 day course
Participa la curs
Cursul Agora
  • Unde: București
  • Când: în curând
  • Info: 2 zile
Participa la curs
Cursul Agora
  • Unde: Bucharest, Romania
  • Când: în curând
  • Info: 2 day course
Participa la curs
Cursul Agora
  • Unde: Bucharest, Romania
  • Când: în curând
  • Info: 2 day course
Participa la curs
Cursul Agora
  • Unde: Bucharest, Romania
  • Când: în curând
  • Info: 1 day course
Participa la curs
Cursul Agora

Cea mai recentă conferinţă Agora

12 decembrie 2017

Data Centers & IT Infrastructure Management

Data Centers & IT Infrastructure Management

Viitorul este în cloud, mobil și social. Fenomenul Internet of Things devine și el realitate. În 2020 pe glob vor exista 50 de miliarde de dispozitive, care vor produce 35 zettabytes de [...]

 
Fii la curent cu ultimele noutati agora.ro!