Nevoie de excelenţă

Roman Dan | 10 Oct 2011

După ce ani de zile s-a confundat cu numele S&T pe piaţa locală, fiind unul din personajele cheie ale conducerii acestei firme austriece, Dan Roman a decis în cursul acestui an să pornească o nouă afacere pe piaţa locală, tot din sfera IT, de data asta reprezentând un alt mare nume austriac, Kapsch. Totul din nevoia continuă de a oferi excelenţă.

IT Trends: Pe ce zone din piaţa IT veţi activa cu preponderenţă?
Dan Roman: Zonele de interes se bazează pe strategia globala şi locală a firmei Kapsch, pe competenţele şi referinţele grupului, precum şi pe estimările noastre privind evoluţia pieţei locale. Kapsch este o firmă de familie, cu o vechime de peste 120 de ani, cu o istorie bogată, un adevărat simbol pentru trecutul şi prezentul tehnologic al Austriei.

Kapsch este recunoscută pe plan internaţional pentru soluţiile sale în domeniul comunicaţiilor şi securităţii informaţiei, al transporturilor inteligente, în domeniul energetic, al asistenţei medicale şi al turismului. Cu cei peste 4000 de angajaţi ai săi, grupul este prezent cu subsidiare şi reprezentanţe în peste 30 de ţări şi are referinţe multiple pe cinci continente. Anual, grupul investeşte în cercetare şi dezvoltare peste şapte la sută din cifra sa de afaceri. Landmark-urile Kapsch sunt stabilitatea, soliditatea financiară şi inovaţia.

Cu precădere, ne concentrăm pe domeniile serviciilor financiare, petrol şi gaze, utilităţi, transporturi şi, într-o anumită măsură, pe sectorul public. Având în vedere faptul că grupul Kapsch are o foarte bună reputaţie în Austria, ca un exemplu de robusteţe financiară şi lider de piaţă pe multe segmente, este firesc şi natural ca şi pe plan local să ne focalizăm atenţia spre companiile austriece care doresc şi în Romania un partener profesionist, care să implementeze, să dezvolte şi să asigure suportul pentru soluţiile dezvoltate în Austria de către Kapsch.

ITT: Cum vă veţi asigura resursa umană?
DR: După o perioadă de criză, în care companiile au reînvăţat proceduri de supravieţuire sau au deprins noi tehnici de adaptare rapidă la situaţii inedite, calitatea şi numărul personalului angajat joacă un rol important.

Grupul Kapsch a reuşit în toată această perioadă să înregistreze creşteri semnificative, să facă achiziţii rentabile şi să fie pregătit să investească selectiv, în funcţie de strategia şi cerinţele clienţilor săi. Aşa cum puteţi constata, Kapsch investeşte în România şi crede în succesul filialei sale de aici. Iar pentru o companie serioasă, cu tradiţie, cu intenţii pe termen lung, nu cred că este o problemă în acest moment recrutarea de personal. Acordăm însă o atenţie deosebită, aşa cum spuneam, calităţii noilor angajaţi, atât din punct de vedere profesional, cât şi din punct de vedere uman.

De asemenea, aşa cum am afirmat şi cu alte ocazii, Kapsch are intenţia fermă de a achiziţiona una sau mai multe firme în viitorul apropiat. Kapsch a făcut multe achiziţii în ultimii ani şi toate au fost orientate către dezvoltarea de tehnologii şi competente speciale. Şi în România avem aceleaşi obiective, dublate de găsirea unei firme ce va necesita o perioadă minimă de integrare şi care va trebui sa dovedească un puternic spirit antreprenorial.
În Kapsch Romania toate activităţile care se pot externaliza sunt încredinţate unor parteneri externi, specializaţi pe ariile respective de servicii. Ne concentrăm pe competenţe tehnice şi vânzări.

ITT: Ce aşteptari de business aveţi până la sfârşitul acestui an şi pentru anul viitor?
DR: Din 2009, Kapsch a fost prezentă în România, însă numai prin servicii locale pentru clienţi globali pe care îi avea firma mamă. Din aceste considerente, putem afirma că pentru Kapsch Romania anul 2011 a început de fapt cu adevărat acum 3-4 luni. Este o perioada de construcţie şi învăţare extrem de rapidă, de sensibilizare a mediului de afaceri local, de expansiune în teritoriu, de stabilire a unei reţele de parteneri certificaţi şi şcolarizaţi de noi, de implicare în contracte noi folosind forţa şi referinţele firmei mamă.

Trebuie finalizată una dintre achiziţii până în decembrie 2011 sau ianuarie 2012. Cum anul financiar Kapsch se încheie în martie 2012, căutăm ca până atunci să atingem masa critică necesară abordării proiectelor folosind cât mai multe resurse locale, indiferent de complexitatea lor.

Până în aprilie 2012 construcţia se va termina în linii mari şi va urma o perioadă de creştere substanţială şi de rafinare, în funcţie de contextul pieţei locale. Kapsch se mişcă foarte repede oriunde în lume, suntem sprijiniţi serios şi permanent, şi dorim şi noi să avem realizări pe măsura experienţei şi profesionalismului acumulat şi demonstrat în timp.

ITT: Ce genuri de soluţii veţi propune pieţei?
DR: Kapsch se adresează pieţei locale cu un mix de soluţii, atât soluţii standardizate aplicabile pentru o gamă largă de clienţi, cât şi soluţii particulare, inovative, pentru beneficiari de nişă extinsă.
Avem, de exemplu, soluţii complexe pentru data centere, soluţii integrate pentru comunicaţii şi securitate, consultanţă în domeniul infrastructurii şi al aplicaţiilor IT. Aceste servicii se oferă atât în mod tradiţional, cât şi prin preluarea întregii răspunderi de către noi pentru unele categorii de servicii – outsourcing.

Kapsch propune soluţii de integrare securizată pentru echipamentele de tip iPhone şi iPad în mediul de business, pentru a le putea transforma în platforme robuste pentru proiectarea de aplicaţii, generând astfel premizele unui viitor nou mod de lucru.
Un alt domeniu unde venim cu soluţii inovative este legat de conceptul „smart grid”, unde Kapsch are referinţe foarte bune bazate pe recomandările CE în optimizarea operării reţelelor şi a resurselor cu securitate maximă, integrarea de echipamente inteligente în reţele, integrarea de surse distribuite, aplicarea standardelor de comunicaţie şi interoperativitate între componentele conectate la reţele.

În domeniul transporturilor inteligente, Kapsch aduce în România expertiza unui lider mondial recunoscut în managementul, optimizarea şi controlul traficului terestru şi pe cale ferată, bazat pe standarde internaţionale de ultimă oră.

În general, Kapsch Romania va oferi cu precădere soluţii şi servicii profesionale în cadrul unor parteneriate de lungă durată, şi numai acolo unde putem cu adevărat să aducem valoare clientului.

ITT: Ce parteneriate veţi dezvolta pe piaţă?
DR: Grupul Kapsch are multe parteneriate stabilite şi verificate de-a lungul timpului. Astfel, Kapsch Romania este în proces avansat de a fi inclusă în parteneriatele regionale şi globale pe care le are compania mamă. Bineînţeles că se vor adăuga şi parteneriate locale, legate de specificul pieţei din România. Practic, în scurt timp, vom avea definitivate parteneriate cu toţi marii furnizori de tehnologie. Nu aş putea nominaliza unii anume, deoarece încercăm să avem relaţii foarte bune şi eficiente cu toţi aceşti parteneri.

ITT: Ce va aduce nou firma pe care o conduceţi pe piaţă?
DR: Kapsch este o firma cu o crestere continuă din 1892. De aceea, consider că unul din diferenţiatorii majori il constituie stabilitatea pe care o oferă Kapsch oricărui beneficiar. Sunt puţine firme pe piaţa din România care se pot mândri cu o istorie de aproape 120 de ani.
Faptul că de-a lungul timpului Kapsch a avut numai relaţii de lungă durată cu clienţii săi, cu un grad de satisfacţie a beneficiarilor de peste 95%, conduce la minimizarea riscului. Într-o perioadă în continuă transformare din punct de vedere economic şi politic, orice contract pe termen lung are un grad mare de risc. Nici un beneficiar serios nu atribuie un proiect cu implicaţii majore asupra business-ului fără o analiză detaliată de risc, iar în acest sens piaţa locală trebuie să continue să se maturizeze şi să evalueze atent astfel de aspecte cu implicaţii ulterioare puternice.

Posibilitatea Kapsch de a aborda proiecte complexe care să beneficieze de sinergia diferitelor sectoare din cadrul grupului cred că va aduce, de asemenea, un plus de competitivitate companiei.
Aş mentiona şi faptul că este o firmă de familie, aflată la a patra generaţie, cu valori morale şi etice cunoscute şi apreciate, care are o atenţie particulară faţă de angajaţii ei, cu o contribuţie importantă în viaţa socială şi artistică din Austria şi alte ţări.

ITT: De ce aţi ales să faceţi o asemenea mutare de carieră?
DR: Ar fi foarte multe de spus pe acest subiect şi poate am să o fac în perioada urmatoare, într-o lucrare legată de ciclul de viaţă al unei organizaţii. Am avut ocazia să trăiesc în ultimii ani multe momente ale acestei analize.
Foarte pe scurt, am simţit la un moment dat, datorită unor factori ce nu mai puteau fi controlaţi local, că nu mai pot contribui în mod real la acel salt calitativ rapid, necesar în perioada de maturitate a unei companii. Această situaţie, dublată de faptul că nu întrevedeam o soluţionare imediată, m-au condus la decizia de a continua într-un alt context în care să-mi pot utiliza experienţa.

ITT: Cum evaluaţi evoluţia pieţei IT din România, atât din perspectiva crizei, cât şi a transformărilor induse de evoluţiile tehnologiilor?
DR: Continuarea crizei constrânge din ce în ce mai mult companiile particulare, dar şi cele de stat, să utilizeze cât mai multe sisteme IT pentru a creşte profitabilitatea. Este de aşteptat deci o creştere a numărului proiectelor.

Pe de altă parte, nivelul redus al investiţiilor duce la o competiţie a preţurilor uneori extrem de fierbinte, ceea ce va conduce la o creştere foarte mică a pieţei sau la o plafonare la nivelul perioadei anterioare. Cred, de asemenea, că maturizarea pieţei, accelerată de restricţiile economice, va spori atenţia beneficiarilor în a proteja investiţiile anterioare, în sensul că vor dori dezvoltarea unui sistem deja implementat cu facilităţi noi, dublată de o grijă faţă de întreţinerea în stare de funcţionare pe o perioadă cât mai îndelungată a dotării existente. Din acest punct de vedere, va creşte ponderea soluţiilor şi a serviciilor IT.

Întârzierea din diverse motive a utilizării fondurilor destinate soluţiilor IT, atât cele proprii cât şi cele din alte surse, are implicaţii mari asupra situaţiei financiare a firmelor de IT, deja afectate de lunga perioadă de criză, conducând la dispariţia unora dintre acestea. Iar problema licitaţiilor publice din domeniu, cu multe aspecte care nu şi-au găsit încă rezolvarea, afectează puternic atât imaginea sectorului, cât şi lipsa de rezultate în economie a soluţiilor IT.

Profil

Dan Roman este antreprenor, investitor şi profesionist IT, a cărui activitate s-a derulat și se derulează cu precădere pe piețele emergente.
În 1990 s-a numărat printre primii antreprenori locali, stabilind una dintre primele companii private din ţară, RBSLtd. (Romanian Business Solutions), care a devenit lider al pieței IT locale. Roman a condus RBS ca Director General şi proprietar până în 1995, an în care a vândut compania către IBM.
Din 1996 a devenit, la Viena, Director Regional al regiunii CER din cadrul IBM, fiind responsabil pentru ţările din Balcanii de Vest şi spaţiul fostei CSI.
În anul 2000, Roman a stabilit propria sa companie în Austria, eNetData G.m.b.H., care a fost achiziţionată în 2002 de către S&T AG, o companie IT austriacă listată la Bursa din Viena. Ulterior achiziției, Roman a ocupat pozițiile de Senior VP al S&T AG şi Director Regional.
De la mijlocul anului 2011, Roman ocupă poziția de Director General Kapsch România.

Înainte de a fonda compania RBS, Romana lucrat ca director tehnic al ITC – Institutul de Cercetare pentru Tehnică de Calcul, fiind responsabil pentru dezvoltarea de software.
Deține o diplomă de doctorat în informatică şi a absolvit Universitatea Politehnică din Bucureşti.

Cursurile Agora

Alege conferintaAlege conferintaAlege conferintaAlege conferintaAlege conferintaAlege conferintaAlege conferintaAlege conferintaAlege conferintaAlege conferinta
  • Unde: Bucharest, Romania
  • Când: în curând
  • Info: 2 day course
Participa la curs
Cursul Agora
  • Unde: Bucharest, Romania
  • Când: în curând
  • Info: 2 day course
Participa la curs
Cursul Agora
  • Unde: București
  • Când: în curând
  • Info: 2 zile
Participa la curs
Cursul Agora
  • Unde: Bucharest, Romania
  • Când: în curând
  • Info: 2 day course
Participa la curs
Cursul Agora
  • Unde: Bucharest, Romania
  • Când: în curând
  • Info: 2 day course
Participa la curs
Cursul Agora
  • Unde: Bucharest, Romania
  • Când: în curând
  • Info: 1 day course
Participa la curs
Cursul Agora
  • Unde: Bucharest, Romania
  • Când: în curând
  • Info: 2 day course
Participa la curs
Cursul Agora
  • Unde: Bucharest, Romania
  • Când: în curând
  • Info: 1 day course
Participa la curs
Cursul Agora
  • Unde: Bucharest, Romania
  • Când: în curând
  • Info: 2 day course
Participa la curs
Cursul Agora
  • Unde: Bucharest, Romania
  • Când: în curând
  • Info: 2 day course
Participa la curs
Cursul Agora

Cea mai recentă conferinţă Agora

12 decembrie 2017

Data Centers & IT Infrastructure Management

Data Centers & IT Infrastructure Management

Viitorul este în cloud, mobil și social. Fenomenul Internet of Things devine și el realitate. În 2020 pe glob vor exista 50 de miliarde de dispozitive, care vor produce 35 zettabytes de [...]

 
Fii la curent cu ultimele noutati agora.ro!