Miză pe servicii şi cloud

Şelaru Dania | 16 May 2011

Dania Şelaru este directorul diviziei Global Technology Services din cadrul IBM România, una din diviziile de bază pentru furnizorul IT. Domnia sa a discutat cu IT Trends despre planurile legate de serviciile care sunt şi vor fi oferite pieţei româneşti, ca şi despre importanţa pe care IBM o va acorda cloud computing ca şi mediu de oferire de servicii cu mare valoare adăugată.

IT TrendsAţi declarat recent că vă propuneţi în viitorul imediat să oferiţi servicii de tip cloud. Când estimaţi să se întâmple şi ce gen de clienţi vizaţi?

Dania Şelaru: La nivel IBM global, servicii în cloud există deja, atât cloud public cât şi privat. De exemplu, în cloud public IBM oferă Lotus Live, o suită de servicii de mesagerie electronică, instrumente de colaborare si socializare online. Aceste servicii oferite din cloud public adresează în general piaţa de mid-market şi cea de end-useri. Managed Security Services sunt o alta suita de servicii disponibile de câţiva ani, cel mai cunoscut serviciu din aceasta gama fiind cel de scanare de vulnerabilităţi. Un alt serviciu este Tivoli Live, cel care asigură monitorizarea infrastructurii clientului. Acestea au fost doar cateva exemple de servicii din cloud public, deja sunt si altele disponibile, iar in continuare IBM va lansa si alte servicii de interes.

Toate cele de mai sus sunt oferite din cloud-ul public al IBM găzduit în diverse locaţii în lume, nu din România. În România, la acest moment, nu oferim servicii din cloud public. Ce ne propunem să facem în viitorul apropiat, sper eu în a doua jumătate a acestui an, este să facem parteneriate cu furnizori de software de pe piaţa locală şi să oferim respectivele soluţii din cloud-ul IBM. Cu alte cuvinte, noi punem la dispoziţie centrul de date, infrastructura hardware, iar furnizorul de aplicaţii vine cu aplicaţia respectivă, pe care o oferă ca serviciu. Suntem acum in proces de selectie a solutiilor potrivite pentru piata noastra, motiv pentru care incurajez partenerii interesaţi de un asemenea model de business sa vina către IBM pentru dezvoltarea unui astfel de parteneriat.

IT TrendsAveţi cerinţe specifice legate de platforma pe care se dezvoltă aceste aplicaţii de oferit în cloud?

Dania Şelaru: De preferat este să fie vorba de o platformă IBM. De aceea dispunem de Centrul de Inovare IBM, pentru a încuraja partenerii să-şi migreze aplicaţiile şi soluţiile pe platforma noastră. Altfel, putem accepta şi alte platforme, dar preferinţa rămâne pentru platforma IBM.

IT TrendsBun, am ajuns la oferta legată de cloud privat…

Dania Şelaru: Da. Exista o cerere destul de mare în piaţă pentru desktop cloud. Practic, destul de mulţi clienţi se gândesc să-şi implementeze un cloud privat, mai exact să-şi ducă desktop-ul de la utilizator în cloud. Un alt serviciu oferit este cel legat de soluţiile SAP. Noi putem administra end-to-end sistemul SAP al clientului. Avem deja clienţi pe care îi găzduim în centrul nostru de date. Un alt serviciu oferit este Smart Enterprise Cloud, şi este o platformă de testare şi dezvoltare pentru clienţi. Se potriveşte foarte bine fie pentru clienţi enterprise, clienţi mari, care dispun de un număr mare de aplicaţii pe care le dezvoltă continuu, fie pentru dezvoltatori de software, care au costuri mari în achiziţionarea infrastructurii necesare dezvoltării. Nu în ultimul rând, tot în domeniul cloud-ului privat, putem oferi servicii de content management, mai exact de arhivare electronică.

IT TrendsOferiţi acum şi alte servicii, de data asta nu în cloud, cum ar fi recuperare în caz de dezastre. Cât de mult se pretează o astfel de ofertă la piaţa românească?

Dania Şelaru: Înainte de a dispune de Centrul nostru de Date, nu puteam oferi astfel de soluţii sub formă de servicii. E nevoie ca furnizorul să dispună de infrastructura necesară. Practic, în cazul implementarii unui sistem de recuperare in caz de dezastru, de pildă, clientul nu investeşte în hardware şi externalizează această chestiune cu totul. În acest moment, în centrul de date putem implementa infrastructura hardware si software necesară soluţiei de recuperare în caz de dezastru dedicata unui client sau in sistem partajat, „shared”, acest sistem fiind mai convenabil din punct de vedere financiar pentru beneficiar. Practic, investiţia este făcută de IBM, personalul de administrare este al IBM, iar clientul plăteşte o taxa fixa lunara sau trimestriala. Poate exista un client căruia să îi oferim o infrastructură dedicată în cadrul centrului nostru de date. În general, aici vorbim de bănci ca şi clienţi, pentru că băncile sunt foarte sensibile cu datele lor. La fel se întâmplă şi cu societăţile de asigurări. Ambele genuri de clienţi sunt ţinte primare pentru serviciile de acest gen oferite de noi.

Aceste servicii de recuperare in caz de dezastru sunt oferite de IBM în întreaga lume şi sunt extrem de profitabile, motiv pentru care aceste servicii sunt foarte importante în cadrul diviziei pe care o conduc si vor fi promovate semnificativ in perioada urmatoare.

IT TrendsCentrul dumneavoastră de date este în Bucureşti, într-o zonă seismică activă. Ce garanţii le oferiţi clienţilor din acest punct de vedere?

Dania Şelaru: Aţi ridicat o problemă pe care vroiam să o menţionez şi eu. Când vorbim de recuperare în caz de dezastre, aproape toată lumea se gândeşte doar la dezastre naturale. Ei bine, cataclismele de tipul cutremurelor sunt doar cazuri particulare de dezastre. Aceste dezastre sunt de toate felurile. Incendiul este un tip de dezastru, aşa cum este şi o inundaţie. Cutremurul are totuşi o probabilitate de incidenţă destul de mică, prin comparaţie cu alte dezastre. Oricum, chiar şi aşa, centrul nostru de date este proiectat să funcţioneze fără probleme majore la un cutremur de 8,5 pe scara Richter. Important însă de menţionat aici este că nu cutremurele sunt cauzele principale de dezastre. Cele mai multe astfel de evenimente sunt generate de erori umane. Şi atunci, eu susţin clar că este mult mai eficient din punct de vedere al costurilor să se externalizeze această recuperare în caz de dezastre, mai ales că nu toţi clienţii posibili au activităţi la fel de critice precum o instituţie financiar-bancară. Pentru astfel de clienţi se poate merge chiar şi pe infrastructură partajată pentru recuperare în caz de dezastre, plata făcându-se în funcţie de nivelul de SLA (Service Level Agreement – n.r.) agreat cu noi.

IT TrendsCe alte servicii cu mare valoare adăugată sunt de interes pentru IBM şi pentru piaţă?

Dania Şelaru: Chiar dacă serviciile de hosting nu reprezintă o mare valoare adăugată, din pricina aglomerării de pe piaţă, ne dorim şi aşa ceva, pentru că astfel de servicii înseamnă apropiere faţă de client. Revenind la servicii cu mare valoare adăugată, putem oferi, de pildă, servicii de managementul infrastructurii informatice a clientului. Un alt serviciu oferit de noi este cel de mentenanţă şi suport. Anul acesta ne propunem să fim mult mai agresivi din acest punct de vedere, şi să oferim acest serviciu şi clienţilor cu platforme eterogene, deci nu doar celor care utilizeaza platforme IBM. Actualmente dispunem de resursele pentru aşa ceva, iar avantajul pentru client se traduce în faptul că are un singur furnizor cu care colaboreaza şi care îşi asumă responsabilitatea pentru tot parcul de maşini. În general, portofoliul de servicii este destul de larg. Deşi funcţionăm ca integrator de sisteme, strategia noastră ţine cont de preferinţa pentru promovarea produselor noastre. În lista de produse software la care furnizăm servicii se numără proiectele de portal, cu care adresăm clienţii mari, publici şi privaţi, serviciile de content management, serviciile de asset management, serviciile de integrare de aplicaţii şi procese, mai ales în cazul clienţilor mari, şi serviciile Voice over IP şi de teleconferinţă.

Cursurile Agora

Alege conferintaAlege conferintaAlege conferintaAlege conferintaAlege conferintaAlege conferintaAlege conferintaAlege conferintaAlege conferintaAlege conferinta
  • Unde: Bucharest, Romania
  • Când: în curând
  • Info: 2 day course
Participa la curs
Cursul Agora
  • Unde: Bucharest, Romania
  • Când: în curând
  • Info: 2 day course
Participa la curs
Cursul Agora
  • Unde: Bucharest, Romania
  • Când: în curând
  • Info: 1 day course
Participa la curs
Cursul Agora
  • Unde: Bucharest, Romania
  • Când: în curând
  • Info: 2 day course
Participa la curs
Cursul Agora
  • Unde: Bucharest, Romania
  • Când: în curând
  • Info: 1 day course
Participa la curs
Cursul Agora
  • Unde: Bucharest, Romania
  • Când: în curând
  • Info: 2 day course
Participa la curs
Cursul Agora
  • Unde: Bucharest, Romania
  • Când: în curând
  • Info: 2 day course
Participa la curs
Cursul Agora
  • Unde: București
  • Când: în curând
  • Info: 2 zile
Participa la curs
Cursul Agora
  • Unde: Bucharest, Romania
  • Când: în curând
  • Info: 2 day course
Participa la curs
Cursul Agora
  • Unde: Bucharest, Romania
  • Când: în curând
  • Info: 1 day course
Participa la curs
Cursul Agora

Cea mai recentă conferinţă Agora

12 decembrie 2017

Data Centers & IT Infrastructure Management

Data Centers & IT Infrastructure Management

Viitorul este în cloud, mobil și social. Fenomenul Internet of Things devine și el realitate. În 2020 pe glob vor exista 50 de miliarde de dispozitive, care vor produce 35 zettabytes de [...]

 
Fii la curent cu ultimele noutati agora.ro!