Do you speak business?

Romania Asseco SEE | 2 Nov 2013

Piața românească de IT nu se află într-una dintre cele mai faste zodii. Cu toate acestea unele companii din România cresc, se dezvoltă și au planuri ambițioase, bazându-se în cea mai mare parte pe resursele proprii. Despre piață, strategii și resurse de creștere am avut plăcerea să vorbim cu Vladimir Aninoiu, President of the Management Board, Asseco SEE, Călin Bârseti, Board Member ASEE CEO, Sorin Vișan, Executive Director Banking Business Unit și Laurențiu Oftez, Sales Manager SI.

Rep.: Recent Asseco South Eastern Europe Group a anunțat rezultatele pentru trimestrul 3, o cifră de afaceri de 76 de milioane de euro și un profit de 6,8 milioane de euro. Au fost evidențiate creșterile din Macedonia, de 26% și din Turcia, de 25%. Cum au fost rezultatele pe piața din România?

Vladimir Aninoiu: Am avut rezultate destul de bune, cifra de afaceri a crescut cu peste 20% și suntem în grafic cu planul pe care ni l-am propus.

Rep.: Care sunt principalele sectoare în care Asseco activează în România?

V.A.: Suntem activi în sectorul bancar, atât în zona de aplicații și sisteme de core banking cât și în zona de infrastructură pentru sectorul financiar-bancar, prin divizia de system integration. Suntem prezenți și în sectorul public, prin diverse proiecte. Analizăm și alte industrii, ținând cont de dinamica pieței, de volumul de afaceri al clienților în zona IT și de expertiza și capabilitățile Asseco, ca grup. În acest moment ne îndreptăm atenția spre sectorul telecomunicațiilor și spre cel al utilităților. Vom rebalansa business-ul pentru a ne adresa și acestor două verticale. Prin divizia de integrare de sisteme acoperim, totodată, un număr semnificativ de clienți din zona privată, din mai multe industrii.

Rep.: În urmă cu puțin timp ați organizat un eveniment pe “document processing”, cu accent pe sectorul financiar-bancar. Ceea ce s-a reliefat cu acea ocazie este faptul că este relativ ușor să te adresezi și altor verticale de business cu acea soluție și cu acei parteneri. Cât de ușor ar fi de fapt să adresați orice verticală, pentru că de fapt soluțiile le aveți?

V.A.: Este adevărat, avem și soluții care pot fi utilizate în industrii diverse. Una dintre acestea este cea de captură și de document management, despre care vorbeați, în care avem expertiză nu doar în sectorul financiar-bancar, ci și în cel guvernamental. Această soluție o putem implementa cu ușurință și în alte verticale industriale. Un alt exemplu de produs este Fidelity pentru gestiunea mijloacelor fixe și administrarea bugetelor, care pleacă la drum cu referințe din zona financiar-bancară, dar care este o soluție de tip cross-industry.

Însă atunci când vorbim de alte verticale industriale nu ne gândim neapărat la zona de tehnologie, ci mai ales la oportunități de a ajuta clienții din acele industrii, de a adresa diferite probleme și provocări pe care le au în business. Ca abordare de piață în zona de infrastructură nu vedem niciun fel de îngrădire în a aborda diverse industrii. Ceea ce ne propunem este să avem abilitatea și capabilitatea de a vorbi limbajul de business al clienților din acele industrii.

Rep.: O altă posibilitate de extindere este încheierea de parteneriate și cu alți furnizori. În ce măsură luați în considerare ofertele speciale ale unor furnizori pentru anumite verticale și încheierea de parteneriate cu ei pentru a adresa și acele verticale?

Călin Bârseti: Noi lucrăm deja cu majoritatea furnizorilor de pe piață. Când am intrat în Asseco SEE în 2007 am observat că în alte țări existau niște parteneriate preferențiale. Nu a fost și nu este cazul în România, noi având relații de parteneriat cu toți furnizorii importanți. Am preluat de la ei competențele necesare pentru aceste produse dar trebuie să fim conștienți că în România suntem doar 200 de oameni, din care sub 80 sunt în divizia de system integration. Prin urmare avem o capacitate limitată de absorbție. Ne dorim să preluăm în portofoliu cât mai multe produse, în special din zona de servicii, dar o vom face gradual. Avem inițiative, în special cu Microsoft și HP, legate de centre de date și de cloud computing. Vindem astfel de soluții. N-aș putea afirma că avem un cloud al nostru, dar operăm un centru de date în care găzduim deja un număr de clienți. SaaS și IaaS sunt soluții pe care le oferim în mod curent.

Nu trebuie să uităm că Asseco este o companie specializată în primul rând pe banking. Partea de system integration este un add-on foarte valoros, dar până la urmă suntem în primul rând o companie de soluții bancare. Este greu să convingi o bancă să-și mute activitatea în cloud. Există restricții date de încrederea băncilor, de securitate etc. Eu cred că va mai trece ceva timp până când vom reuși să aducem bănci în centrele noastre de date și în cloud-ul nostru.

Rep.: Ați menționat în mod special competențele din sectorul financiar-bancar. Când veți dezvolta competențe și pe zona de Big Data?

Sorin Vișan: Noi privim conceptul de Big Data într-un context mai larg și nu neapărat dintr-o perspectivă tehnologică, prin prisma funcționalităților și a beneficiilor pe care un client, să zicem o bancă, le poate avea. Big Data include o zonă de software și o zonă de infrastructură. Pe zona de infrastructură avem parteneriate cu toți furnizorii importanți, pe zona de servere, storage și virtualizare. În domeniul software avem competențe în special pe partea de business, de procese bancare, prin care ne putem ajuta clienții să-și dezvolte astfel de sisteme. La băncile cu care lucrăm avem implementări de depozite de date și de sisteme de raportare, care permit băncilor să-și rezolve atât problemele de raportare către autoritățile de reglementare, cât și în interiorul grupului, sau să facă diverse analize de profitabilitate și de risc.

Obiectivul nostru principal este să putem oferi clienților soluțiile cele mai potrivite pentru nevoile pe care le au. Trebuie să luăm în considerare și infrastructura hardware si software pe care operează băncile cu care lucrăm, și în funcție de această infrastructură să oferim soluții IBM sau Oracle sau Microsoft.

Nu încercăm să ne diferențiem neapărat la capitolul tehnologie. Când vorbim despre astfel de platforme nu doar partea de tehnologie aduce cea mai mare valoare. Nu este în mod ogligatoriu cel mai bun diferențiator. Mai importante sunt modelele de date și procesele de business și acesta este capitolul la care putem adăuga valoare cu specialiștii noștri.

V.A.: Nici eu nu cred că principalul diferențiator vine din zona de tehnologie. În fiecare domeniu există câțiva vendori foarte bine așezați, cu niște diferențiatori mai mici sau mai mari pe zona de tehnologie, dar până la urmă fac cam aceleași lucruri. Ceea ce ne dorim atunci când vorbim despre noi industrii este că, așa cum astăzi, vorbind despre banking, înțelegem foarte bine care sunt problemele importante și suntem în stare să vorbim limba lor, să reușim să facem acest lucru și în zona de telecom și de utilități. Diferențierea nu vine atât din tehnologie, cât vine din înțelegerea industriei, din alegerea produselor pe care le oferi. Nu este ca într-un joc de lego în care să combini diverse piese pentru a obține o anumită formă. Ca integrator de aplicații trebuie să poți oferi soluții de la A la Z, să le poți implementa și să adaugi valoare.

Dacă pe zona de banking vindem în mod special soluțiile proprii, dezvoltate de Asseco, probabil că în telecom și în utilități vom vinde în primul rând soluții care nu sunt dezvoltate de noi. Dar vrem să înțelegem procesele de business, logica, modelele de date etc., astfel încât să implementăm ceea ce este necesar clientului.

Rep.: Dacă vorbim de divizia de “Payments”, săptămâna trecută grupul a cumpărat o companie din Croația specializată pe terminale de plăți. Rezultatele bune din Turcia se datorează în primul rând plăților prin Internet (Internet Payments). Ce vă propuneți în România pe zona plăților mobile și a plăților prin Internet?

V.A.: Tot în această categorie intră și POS-urile și ATM-urile. În România divizia de Payments este destul de nouă, de circa un an, și a intrat destul de târziu pe o piață foarte matură. Suntem activi pe toate segmentele acestei divizii. Noi privim atât plățile mobile, cât și pe cele prin Internet ca fiind pe zona multi-channel, ca una dintre modalitățile de interacționare ale clientului cu banca, le vedem integrate în soluții bancare mai ample. Aici vorbim de soluții proprii Asseco, fie ca au fost dezvoltate în Polonia, fie în alte țări, fie ca au ajuns în portofoliu în urma unor achiziții. Pentru Internet Banking avem chiar o soluție dezvoltată în România. Avem soluții proprii și pentru Mobile Banking. Oferim soluții proprii de securitate și autentificare. Avem soluții end-to-end, beneficiind de experiență deosebită pe segmentul de plăți pe Internet între clienți și comercianți.

Rep.: Până acum clienții se concentrau mai mult pe infrastructură. Se observă o deplasare a interesului spre securitate, scalabilitate...?

V.A.: Dacă vorbim de zona bancară evident interesul pentru soluții de securitate și de autentificare este foarte mare. Suntem în discuții cu diferiți ofertanți de soluții de cyber-security, cu parteneri specializați pe audit de securitate și teste de penetrare. În alte domenii, în afară de banking și de retailerii online, nu pot afirma că am văzut un apetit mai crescut pentru soluții de securitate.

C.B.: Ca strategie, de cca. 1 an și jumătate ne concentrăm mai mult pe partea de securitate, atât pe furnizori, cât și pe servicii, dar în mod special pe partea de banking. Desigur nevoia de soluții de securitate există și în alte domenii, cum ar fi în Public, doar că acolo nu sunt bani.

S.V.: În industria bancară nu putem vorbi despre o schimbare a priorităților băncilor, cât mai degrabă de o conștientizare sporită a pericolelor. Deciziile se iau din ce în ce mai mult în cunoștință de cauză.

Astfel interesul bancilor s-a mutat și spre zona de creare de servicii și produse pe care acestea să le poată oferi clienților, dar și spre zona de eficiență operațională, pentru a înțelege mai bine indicatorii de profitabilitate, indicatorii de risc, care să le permită să ia decizii mai bune .

Laurențiu Oftez: Noi ne adaptăm nevoilor pe care clienții le au. Dacă doresc doar o implementare de soluție, o facem. Dacă doresc un nivel de servicii cu valoare adăugată mai mare, oferim și așa ceva.

Rep.: Vă implicați și în oferirea de consultanță pentru crearea de soluții și produse noi pe care băncile să le ofere clienților?

S.V.: Facem deja acest lucru. Pentru ca băncile să poată veni cu astfel de oferte trebuie să le permită și sistemul informatic. Noi pe de o parte le oferim o tehnologie foarte flexibilă care să le permită să-și dezvolte foarte rapid astfel de noi produse, pe de altă parte oferim și consultanță în acest sens. Platforma pe care o oferim și care este instalată în acest moment la 10 bănci din România a evoluat și înglobează bune practici rezultate din experiența unei bune părți din sistemul bancar românesc.

Rep.: Pentru anul viitor prognozați o creștere, și dacă da, vă bazați pe o creștere a pieței sau doar pe câștigarea de cotă de piață în detrimentul competiției?

V.A.: Da, ne propunem o creștere bazată în primul rând pe câștigarea de cotă de piață în detrimentul concurenței. Ne concentrăm puternic pe ceea ce știm să facem noi și pe proiectele pe care le avem în vizor. Evident ne-am dori să crească și piața și să creștem și datorită acestui factor.

S.V.: Cred că putem avea un rol important pe piață și în zona care în limbaj economic se numește market maker. Piața din România nu este o piață atât de matură încât să funcționeze independent, depinde foarte mult de un număr oarecum limitat de jucători din piață. Până la urmă piața este atât de mare cât reușesc aceste companii să o facă de mare. Cred că problema nu ar trebui pusă în termeni de genul cât de mult ne concurăm între noi, ci mai degrabă cum reușim să construim proiecte care să aducă valoare pentru clienții noștri astfel încât apetitul acestora de a investi în tehnologie să crească.

Cursurile Agora

Alege conferintaAlege conferintaAlege conferintaAlege conferintaAlege conferintaAlege conferintaAlege conferintaAlege conferintaAlege conferintaAlege conferinta
  • Unde: Bucharest, Romania
  • Când: în curând
  • Info: 2 day course
Participa la curs
Cursul Agora
  • Unde: Bucharest, Romania
  • Când: în curând
  • Info: 1 day course
Participa la curs
Cursul Agora
  • Unde: Bucharest, Romania
  • Când: în curând
  • Info: 2 day course
Participa la curs
Cursul Agora
  • Unde: Bucharest, Romania
  • Când: în curând
  • Info: 1 day course
Participa la curs
Cursul Agora
  • Unde: Bucharest, Romania
  • Când: în curând
  • Info: 2 day course
Participa la curs
Cursul Agora
  • Unde: Bucharest, Romania
  • Când: în curând
  • Info: 2 day course
Participa la curs
Cursul Agora
  • Unde: București
  • Când: în curând
  • Info: 2 zile
Participa la curs
Cursul Agora
  • Unde: Bucharest, Romania
  • Când: în curând
  • Info: 2 day course
Participa la curs
Cursul Agora
  • Unde: Bucharest, Romania
  • Când: în curând
  • Info: 2 day course
Participa la curs
Cursul Agora
  • Unde: Bucharest, Romania
  • Când: în curând
  • Info: 2 day course
Participa la curs
Cursul Agora

Cea mai recentă conferinţă Agora

12 decembrie 2017

Data Centers & IT Infrastructure Management

Data Centers & IT Infrastructure Management

Viitorul este în cloud, mobil și social. Fenomenul Internet of Things devine și el realitate. În 2020 pe glob vor exista 50 de miliarde de dispozitive, care vor produce 35 zettabytes de [...]

 
Fii la curent cu ultimele noutati agora.ro!