De la corporație în antreprenoriat – o provocare interesantă

Galoș Tudor | 8 Mar 2018

IT Trends: Prima dată ne-am întâlnit la începutul anilor 2000, erai student la Politehnică și erai în practică la Microsoft. 15 ani mai târziu, ani în care ai promovat în ierarhia gigantului american până în poziția de Consumer Marketing Director, în 2017 ai părăsit Corporația pentru a deveni antreprenor și a-ți înființa propriul birou de consultanță. Există viață după Microsoft?

Tudor Galoș: Există viață după absolut orice. Practic după 15 ani de corporație am zis să încerc și acest pas mai ales că mă tenta de foarte mult timp. Odată cu schimbările modului de lucru, a oportunităților pe zona de antreprenoriat și start-up și a creșterii vitezei de tranzacții la nivel global se creează un mediu propice pentru cei care vor să își încerce mâna în această nebunie numită antreprenoriat. Să îți dau un exemplu: lucrez cu un client din afara României și pe care nu l-am văzut niciodată. Am semnat și semnăm contracte online, lucrăm aici local, livrăm și suntem plătiți. Similar, o companie din Oradea îmi oferă serviciile de mentenanță website și comunicăm strict online. OK, știu că pentru freelanceri acest lucru este modus vivendi dar acum câțiva ani acest lucru era de neconceput și presupunea să trimiți curieri cu contracte, să plimbi hârtii între locații etc. Acum totul este rapid, fără bariere, și te poți concentra pe muncă și nu pe birocrație. Mi se pare extraordinar!

ITT: Ce te-a determinat să treci din mediul corporatist în mediul antreprenorial?

T.G.: A fost un cumul de factori! Parteneri, prieteni, familie (unii ce între timp mi-au devenit clienți) m-au încurajat când au văzut ce am de oferit și pasiunea pe care o pun în munca mea. Pur și simplu într-o noapte, într-un avion ce zbura de la Cluj la București într-o vineri seară am luat această decizie de a mă muta cu totul în antreprenoriat. Acel zbor de 30 de minute a fost crucial pentru a-mi desena în cap o strategie, o abordare, un scenariu de back-up (orice antreprenor trebuie să aibă un back-up dacă lucrurile nu iau turnura așteptată) și aia a fost! Nu îmi vine să cred că a trecut jumătate de an, timpul a zburat foarte repede și sincer nu am avut mult timp să mă gândesc la acest pas după ce l-am făcut. Dar nu regret niciun moment această decizie, aceste șase luni au fost pline de adrenalină și de bucurii (și de nopți nedormite).

ITT: Din experiența personală, care sunt avantajele și dezavantajele de a lucra într-o corporație față de a lucra în propria companie?

T.G.: Wow, nici nu știu de unde să încep. Încep cu percepția că ești liber. Nu, nu ești – în continuare ai facturi de plătit la întreținere, ai haine și mâncare de cumpărat, ai cheltuieli mult mai mari (nu mai este cine să îți plătească suculețul și cafeluța, ți le plătești tu). Da, faci ce vrei dar faci cu responsabilitate. Orice decizie pe care o iei are efecte imediate și nu există o plasă de siguranță sau un coleg ce să te scoată din necaz așa cum există în corporații. În corporații orice decizie trece prin câteva filtre dar aici cam tu centrezi, tu dai cu capul. Da, îți faci propriul tău orar, dar dacă sperai să ai timp de sală, timp de citit, timp să stai să zaci, ia-ți gândul de la așa ceva – orice minut pierdut înseamnă oportunități pierdute și deseori clienți supărați. Așa că deseori puținul timp liber pe care îl mai ai îl aloci cu totul familiei.

Avantajul însă de a avea business-ul tău este că îl modelezi după cum vrei tu. După principiile și valorile tale. Să îți dau un exemplu – eu cred foarte mult în valoarea muncii. În faptul că trebuie să fii plătit pentru ceea ce muncești. Îmi plătesc partenerii și furnizorii și la rândul meu sunt plătit fix după cât muncesc. Sunt luni în care sunt plătit foarte bine, luni în care nu sunt plătit prea bine, după volumul de muncă. La fel îmi plătesc și eu furnizorii și partenerii, fix după cât muncește fiecare, și așa mi se pare drept. Te responsabilizează. Conceptul de „uberization of work” mi se pare că este viitorul eficient al sistemului mondial de muncă și de echitate în răsplată a muncii. Cred că pe viitor salariile și pensiile se vor transforma în altceva, așa că trag să îmi ofer propriul salariu și propria pensie. Și asta mi se pare foarte cool.

ITT: Care sunt diferențele dintre modul în care ți-ai imaginat viața de antreprenor și modul în care arată ea de fapt?

T.G.: Când ești într-o corporație ești într-o bulă. Poți să crezi că ești foarte „hands-on”, că stai mult în întâlniri cu parteneri și clienți și că te ferești de bula de corporație. Ești într-o bulă. Și când ieși din bulă ai un șoc destul de dur. În primul rând vezi la modul real cum arată cashflow-ul companiilor private din România. Mă așteptam să fie nasol dar nu mă așteptam să fie atât de nasol. Să vezi oameni cu lacrimi în ochi că nu își pot plăti angajații. Să vezi oameni care pun pe hârtie business-ul lor, munca lor, și că datorită unor contexte economice și politice independente de performanța business-ului, cifre și planuri de o viață cad dintr-o dată. În același timp realizezi ce oportunități deosebite sunt și pe acest cashflow nasol. Că poți oferi servicii pe abonamente, că poți oferi plăți eșalonate, că la rândul tău ești înțeles și înțelegi. Este greu să explici în slide-uri frumoase modul literalmente eroic în care o firmă românească se descurcă cu linii de credit extinse la maxim, cu plăți întârziate, cu facturi emise și neplătite, și modul în care continuă să reziste și să țină steagul sus. Antreprenorii români sunt niște eroi pentru care am absolut tot respectul.

De asemenea, în primele zile de antreprenoriat pleci cu niște presupuneri și cu niște planuri. Că vei face bani din A și B și că de fun faci și C și D. Ajungi să faci bani din C și D și să faci de fun acțiunea Y. Și să îți mai vină între timp ideile U și V. Paradoxul este că antreprenorii cu care te vezi în primele zile îți vor spune fix aceste lucruri iar tu le vei ignora că știi tu mai bine ce vrei să faci și ce vei face. Vax albina, totul se schimbă, și se schimbă în bine.

ITT: Ce servicii oferă Tudor Galos Consulting?

T.G.: Tudor Galoș Consulting este un cabinet de consultanță boutique. Adică suntem puțini și oferim servicii de calitate în zona consultanței de business. Oferim consultanță de marketing, de sales, de management, de compliance (aici intră și GDPR), atât pentru companii medii și mari cât și pentru start-up-uri. Pe zona de GDPR, deoarece focusul nostru este în zona de business, tratăm un proces de aliniere la GDPR precum un proces de transformare digitală. Explicăm într-un limbaj natural ce înseamnă GDPR, de ce este el important pentru fiecare dintre noi, după care ajutăm clienții să identifice ce anume se întâmplă cu datele în organizația lor (ne „plimbăm” prin date – exact așa și denumesc această fază), identificăm riscurile și recomandăm cele mai bune măsuri organizaționale și tehnice și asistăm la implementare și testare. Și toate acestea la prețuri non- speculative (urăsc specula din tot sufletul) deoarece GDPR înseamnă mult mai mult decât o simplă aliniere la o nouă lege, GDPR schimbă din temelii modul în care se va face business. Și îl schimbă în bine.

ITT: Care sunt principalele amenințări și provocări cu care se confruntă companiile românești în fața “apocalipsei” GDPR?

T.G.: Nu este vorba despre o apocalipsă. Foarte mulți consultanți au făcut și fac o pâine cu această exagerare inutilă. Nu este o apocalipsă. Este într-adevăr un moment foarte important în evoluția respectării unui drept al omului aflat în Carta Europeană a Drepturilor Omului (la Articolul 8). GDPR nu diferă foarte mult de legea actuală privind protecția persoanelor cu privire la prelucrarea datelor cu caracter personal, legea 677/2001. Deci dacă ești în culpă cu GDPR foarte probabil ești în culpă și cu legea curentă, și riști amenzi în cazul unui control. Multe companii din România nu respectă astăzi legea curentă, pe simplul motiv că „așa face toată lumea” și „nu mă va călca autoritatea fix pe mine”. Și când îi calcă autoritatea îi apucă panica. Totul pornește la respectul pentru un bun al omului – datele sale personale. Ele nu aparțin unei organizații. Nu aparțin unui stat. Aparțin direct omului. Sunt un bun al său. Dacă respecți acest bun, vei dezvolta o cultură de respectare a datelor cu caracter personal în cadrul organizației. Și implementarea alinierii la GDPR devine naturală.

ITT: Probabil mai mult de 2/3 din companiile românești nu se vor conforma normelor GDPR până la 25 mai, dar situația nu este neapărat mai roz nici în alte state mai dezvoltate din UE. Ce crezi că se va întâmpla după “fatidica” dată? Este 25 mai un fel de nou Y2K?

T.G.: Este ceva similar dar nu identic. După Y2K nimănui nu i-a mai păsat de Y2K bug. După 25 mai ne va păsa foarte mult de GDPR. Nu este o zi fatidică. Este o zi foarte bună pentru drepturile omului, iar organizațiile se vor alinia în timp. Alinierea la GDPR nu este un efort singular ci un efort continuu deoarece zilnic apar noi spețe – și asta este bine deoarece lumea conștientizează că are drepturi iar organizațiile conștientizează că trebuie să respecte un drept esențial al oamenilor. Nu se vor da acele amenzi de 20 milioane de EUR sau 4% din cifra de afaceri, dar da, se vor da amenzi. În special celor care fac încălcări flagrante ale legii. Nu poți să continui să faci lucrurile până acum, trebuie să te schimbi. Dar ca organizație ai ocazia să te transformi inclusiv din punct de vedere digital, optimizând multe procese de prelucrare a datelor, eficientizând business-ul și într-un final aducând mai mult profit. Este modul în care noi lucrăm în proiectele noastre de aliniere la GDPR – analizăm business-ul și ajutăm nu doar la aliniere ci și la eficientizare. GDPR poate să nu fie un cost ci o oportunitate.

ITT: Ai fost până de curând un “evanghelist” Microsoft. Acum, în calitate de consultant, recomanzi și soluții de la fosta concurență?

T.G.: Ca și consultant trebuie să recomand măsurile organizaționale și tehnice necesare eficientizării business-ului. Lucrez cu parteneri tehnologici și cu integratori agnostici din punct de vedere al vendorului de tehnologie folosită. Dacă tehnologia nu are probleme serioase de securitate sau funcționare vom prezenta clienților toate tehnologiile cu plusuri și cu minusuri astfel încât el să ia o decizie informată și înțeleaptă. În general dacă clientul folosește deja o anumită tehnologie vom încerca să îl ajutăm să migreze către aceeași soluție upgradată sau la soluții apropiate de ceea ce folosește el pentru a reduce impactul unei schimbări bruște.

ITT: Ce obiective de business ți-ai propus pentru primul an de funcționare și ce corecții ai face acum?

T.G.: Am început cu un maraton de întâlniri de business și am continuat cu un maraton de 50 de workshop-uri gratuite de câte două ore de consultanță GDPR la sediul companiilor (au fost vreo 60 de companii vizitate), maraton din care am recrutat mulți clienți și direct și prin recomandări. Acest maraton m-a ajutat să învăț enorm de multe despre mediul de business real românesc pe diverse verticale – pharma, manufacturing, utilities, telecom, business services etc. Dar a fost un efort uriaș. În paralel lucram pentru clienții existenți și aveam trei întâlniri pe zi în trei locuri diferite ale orașului. Însă acest efort a avut un ROI foarte bun, nu doar din punct de vedere financiar ci și din punct de vedere al lucrurilor învățate. Oricând pot acum vorbi la conferințe și la clienți despre spețe REALE și nu spețe inventate în powerpoint-uri. Chestii reale și moduri de adresare și corectare a acelor spețe. Cred că încă este prea devreme să vorbim de corecții, lucrurile merg bine (ne facem review-uri lunare să vedem unde suntem și unde mergem).

Tudor Galoș a fost Consumer Marketing Director la Microsoft România și înainte de asta s-a ocupat de business-ul de Windows și Office pe România, Bulgaria și Europa de Sud-Est, fiind responsabil de lansări precum Windows Vista, Windows 7, Windows 10, Office 2003, Office 2007, Office 365 și multe alte produse și servicii. Din Septembrie 2017 coordonează propriul său business, Tudor Galos Consulting cu focus pe consultanța de business și management în zona start-up-urilor, a spin-off-urilor și a transformării digitale.

Cursurile Agora

Alege conferintaAlege conferintaAlege conferintaAlege conferintaAlege conferintaAlege conferintaAlege conferintaAlege conferintaAlege conferintaAlege conferinta
  • Unde: Bucharest, Romania
  • Când: în curând
  • Info: 2 day course
Participa la curs
Cursul Agora
  • Unde: Bucharest, Romania
  • Când: în curând
  • Info: 2 day course
Participa la curs
Cursul Agora
  • Unde: București
  • Când: în curând
  • Info: 2 zile
Participa la curs
Cursul Agora
  • Unde: Bucharest, Romania
  • Când: în curând
  • Info: 2 day course
Participa la curs
Cursul Agora
  • Unde: Bucharest, Romania
  • Când: în curând
  • Info: 2 day course
Participa la curs
Cursul Agora
  • Unde: Bucharest, Romania
  • Când: în curând
  • Info: 1 day course
Participa la curs
Cursul Agora
  • Unde: Bucharest, Romania
  • Când: în curând
  • Info: 2 day course
Participa la curs
Cursul Agora
  • Unde: Bucharest, Romania
  • Când: în curând
  • Info: 1 day course
Participa la curs
Cursul Agora
  • Unde: Bucharest, Romania
  • Când: în curând
  • Info: 2 day course
Participa la curs
Cursul Agora
  • Unde: Bucharest, Romania
  • Când: în curând
  • Info: 2 day course
Participa la curs
Cursul Agora

Cea mai recentă conferinţă Agora

12 decembrie 2017

Data Centers & IT Infrastructure Management

Data Centers & IT Infrastructure Management

Viitorul este în cloud, mobil și social. Fenomenul Internet of Things devine și el realitate. În 2020 pe glob vor exista 50 de miliarde de dispozitive, care vor produce 35 zettabytes de [...]

 
Fii la curent cu ultimele noutati agora.ro!