BPM-ul ca avantaj competitiv

Voicu Radu | 27 Feb 2017

Interviu cu Radu Voicu, CEO Enterprise Concept.

Enterprise Concept este una dintre puținele companii românești care, de peste 10 ani de zile, se concentrează pe implementarea de soluții BPM, pentru luarea de decizii, administrarea proceselor, managementul performanței și managementul riscului.

Cine este Enterprise Concept?

Enterprise Concept este pe piață din 2005. Ne ocupăm de Business Process Management (BPM), atât pe zona de consultanță, cât și pe partea de implementare informatică. Cu acest domeniu am început și de acest domeniu ne ocupăm în continuare. Acestea au fost și motivele pentru care Hex IT a achiziționat Enterprise Concept în 2015: nișa pe care funcționa și expertiza de business. Clienții noștri sunt 100% din zona privată, din domenii ca retail, distribuție, producție. Ne concentrăm în primul rând pe zona de enterprise, adică pe companii foarte mari, pentru că zona de BPM are sens și aduce valoare adăugată atunci când procesele sunt complexe, când numărul de angajați este mare, când cifrele sunt foarte mari. Acestea sunt și zonele în care dacă se utilizează BPM se pot face economii foarte mari.

Enterprise Concept și Hex IT, care este integrator de sistem, funcționează ca entități separate, deocamdată. Hex IT deține 100% Enterprise Concept și este posibil ca în a doua jumătate a anului cele două companii să fuzioneze și să funcționeze în continuare ca o singură entitate.

Care au fost principalele repere din istoria ultimilor 12 ani?

Evident un prim reper a fost înființarea companiei în 2005, iar un alt reper important a fost achiziționarea ei în 2015 de către Hex IT. Un alt reper important l-a constituit semnarea contractului cu unul dintre cei mai mari retaileri din România, în 2008, parteneriat care continuă și în prezent.

Ce soluții oferiți? Care sunt principalii vendori pe care îi reprezentați?

În primul rând oferim soluțiile și serviciile proprii. Avem propriul produs BPM, care se numește Centric BPM. În plus avem și parteneriate încheiate cu mai mulți vendori, cum ar fi Oracle, pe zona de Hyperion, Essbase si BI reporting, iar prin Hex IT avem competențe pe zona Oracle de resurse umane: recrutare, evaluare de personal etc., practic pe tot ce înseamnă zona de resurse umane, mai puțin pe salarizare.

Suntem și parteneri Microsoft, pe zona de Dynamics CRM, și parteneri McAfee și Imperva pe zona de securitate. Dar aceste domenii acoperă doar cca. 25% din cifra noastră de afaceri, restul de 75% fiind acoperit de BPM.

Numiți câteva dintre principalele proiecte pe care le-ați implementat sau la care lucrați în prezent.

După cum vă spuneam una dintre principalele verticale, pe care suntem specializați, este retailul, în care avem o experiență vastă, și aș spune unică în România. Avem proiecte în zona optimizării proceselor de logistică si financiare, de regulă proiecte din zona de acțiune a CFO-ului: optimizare de procese în zona financiară, optimizare de CAPEX si OPEX. Avem proiecte și în zona de distribuție, de campusuri universitare, de supply chain management (SCM). Acoperim tot ce presupune optimizarea lanțului de achiziție și de aprovizionare al unei companii, precum si de vanzare si livrare. Avem proiecte și în zona de producție. Recent am câștigat un proiect și în zona de curierat. Acoperim și zona de campusuri și spații comerciale.

Care este proiectul românesc de care sunteți cel mai mulțumit că ați reușit să-l implementați?

Este greu să aleg un singur proiect, dar aș putea menționa portalul de furnizori, prin care furnizorii comunică cu partenerul lor, în timp real, automatizat, optimizat. Vorbim de interacțiunea cu câteva mii de furnizori și de o reducere a timpului de procesare a unei facturi de la 2 zile, la 3 minute. Iar ceea ce făceau înainte 40 de oameni manual, se realizează acum automat cu supervizarea a doar 3 oameni.

Unul dintre marele avantaje ale BPM-ului, mai ales în acest moment în care ne confruntăm cu o criză de oameni calificați, este faptul că puțini oameni pot acoperi un volum mult mai mare de muncă.

Cât de matură este piața românească pentru astfel de soluții? Au ajuns ele în zona "must have" sau se cantonează în continuare într-o zonă "nice to have"?

Pe măsură ce trece timpul, lucrurile nu mai pot rămâne în zona "nice to have". Cel puțin din experiența ultimilor 2 ani, putem afirma că în companiile mari au fost implementate deja soluții de genul ERP, CRM, Document Management etc. Problema este că aceste soluții au fost implementate în momente diferite de timp, la cererea unui anumit director executiv. Departamentele au fost informatizate pe verticală. BPM-ul rezolvă lucrurile pe orizontală, le pune într-un context, le face să lucreze împreună. Sunt necesare procese cros-departamentale care să optimizeze activitatea. Marginile de profit sunt mici, așa că optimizarea proceselor poate să facă diferența între a te situa pe profit sau pe pierdere. Managerii români au început să se maturizeze și să înțeleagă că optimizarea proceselor este obligatorie. Din acest motiv cred că cererea de soluții BPM va fi din ce în ce mai mare și pe piața românească. BPM-ul a devenit un avantaj competitiv.

Vorbiți-ne puțin despre Centric BPM. Este o soluție on premises sau în cloud? Se simte o orientare a pieței către cloud și SaaS? Mai sunt solicitări pentru proiecte on premises? Cum evoluează piața din acest punct de vedere?

Centric BPM poate fi implementat atât on premises, cât și în cloud. Clienții noștri, cel puțin deocamdată, preferă implementările on premises. Companiile din zona enterprise preferă să aibă soluția implementată la ei, au resurse să o hosteze și să o întrețină. Se simte o tendință spre cloud, dar mai puțin pe partea de soluții de business, cât pe partea de resurse de calcul, de storage.

Care sunt principalii diferențiatori ai Enterprise Concept (în fața competiției)?

Principalul diferențiator este dat de oamenii pe care îi avem și de modul de abordare. Noi avem un departament de consultanță în care lucrează oameni de foarte mare calitate, foști angajați în companii din Big Four, care au o mare experiență pe partea de consultanță de procese, nu numai pe desenarea lor, ci și pe partea de recomandări de best practices și sfaturi de business. În plus noi facem și partea de implementare, ceea ce este oarecum unic pe piața românească. Companiile din Big Four oferă partea de consultanță, dar din cauza costurilor, companiile nu apelează la ele și pentru implementare. Noi oferim consultanță la nivelul calității oferite de Big Four, plus implementare la un cost pe care clienții și-l pot permite.

Cum ați încheiat anul 2016, din punct de vedere al business-ului? Ce vă propuneți pentru 2017? Ce priorități v-ați stabilit pentru perioada următoare?

2016 a fost un an bun, în care ne-am dublat cifra de afaceri. Pentru 2017 ne propunem o creștere a cifrei de afaceri de 30%. Vom investi în oameni. Momentan avem 50 de oameni și ne propunem ca până la sfârșitul anului să ajungem la 65, iar în 2-3 ani dorim să ajungem la 100 de oameni. Ne propunem și o difersificare a industriilor, a clienților. Vom încerca să ne extindem și pe piețele externe.

Și nu în ultimul rând vom investi în formare și training, atât pentru oamenii noștri, cât și pentru parteneri și în cadrul unei academii de formare de personal.

Cea mai recentă conferinţă Agora

08 decembrie 2016

Data Centers & IT Infrastructure Management

Data Centers & IT Infrastructure Management

Viitorul este în cloud, mobil și social. Fenomenul Internet of Things devine și el realitate. În 2020 pe glob vor exista 50 de miliarde de dispozitive, care vor produce 35 zettabytes de [...]

 
Fii la curent cu ultimele noutati agora.ro!