Antreprenoriat în stare pură

Pătrașcu Mihai | 24 Apr 2013

Mihai Pătrașcu, CEO evoMAG.ro a avut amabilitatea să ne dezvăluie câteva din secretele comerțului online și din drumul de succes al companiei.

Când ați înființat evoMAG? Cum a fost începutul?

Mihai Pătrașcu: Am început afacerile în 2005 prin vânzarea de echipamente, fără a avea la acel moment un magazin online. În vremea aceea lucram în mentenanță, reparam calculatoare, și căutam o modalitate prin care să le pot furniza clienților mei calculatoare cât mai rapid posibil. Aveam în întreținere calculatoarele de la cca. 10 firme și căutam soluții să le livrez calculatoare cât mai rapid, fără a mai trece printr-un proces lung de ofertare. Am intuit atunci că vânzările online se vor dezvolta foarte repede. Firma mea se chema atunci Evolution Prest Systems, am mai scurtat numele și am pornit un site de comerț online sub numele Evolution Systems. În acea vreme dețineam și o rețea de cartier pe care le-am vândut-o celor care mi-au dezvoltat situl. Prin intermediul sitului am scurtat foarte mult procesul de vânzare. Clienții din acea vreme erau preponderent persoane fizice sau firme mici. Numele sitului continua însă să fie prea lung și crea confuzii, clienții mă sunau și mă întrebau dacă e cu i sau cu y, cu s la sfârșit sau fără. Am decis să-l scurtez din nou și am încercat 3 denumiri: evoMag, evoSys și evoShop. O perioadă am testat toate cele 3 denumiri și am constatat că evoMag este denumirea preferată de clienți. Situl a crescut încetul cu încetul și la un moment dat am ajuns în situația în care nu mi-a mai rămas timp și pentru mentenanță. Am mărit în timp și numărul de furnizori. Am început cu ProCa și ulterior s-au adăugat Scop Computers și alți furnizori. La început aveam sediul în apartamentul personal, făceam asamblare de calculatoare în sufragerie.

...americanii și-au început afacerile în garaje, noi românii le-am început în apartamente.

M.P.: Da, noi nu aveam garaje. Primii mei clienți au fost cele 10 firme la care făceam mentenanță, plus abonații rețelei de cartier. Mă cunoșteau și aveau încredere în mine. M-au ajutat foarte mult prietenii care au venit alături de mine și care după 8 ani încă sunt angajați în firmă. Acestea cred că au fost ingredientele succesului, accentul pus pe eficiență în livrare și ajutorul prietenilor.

Ce cifră de afaceri ați avut în primul an și cum a evoluat afacerea ulterior?

M.P.: În medie am crescut cu 40-50% de la an la an și în fiecare an am crescut peste creșterea pieței. Dacă piața creștea cu 30-35%, noi creșteam cu 50%, diferența venind din marketing și din calitatea serviciilor. Ceea ce m-a interesat în permanență a fost și este să avem clienți foarte mulțumiți. Chiar și acum răspund și interacționez personal cu clienții. Și această atitudine caut să o insuflu în permanență și angajaților.

Într-un interviu pe care l-ați acordat în urmă cu aproximativ 1 an ați afirmat că în 2012 piața comerțului online va crește cu cca. 30% și că pentru evoMAG estimați o creștere de 35-40% și că vă situați pe locul 4 într-un top al magazinelor de comerț electronic. Cum s-au îndeplinit aceste previziuni și pe ce loc sunteți azi?

M.P.: Noi am crescut anul trecut cu 37%, ca să vă dau o cifră exactă. Piața de comerț online a crescut cu mai puțin de 30%, după estimările noastre. Probabil că o să avem cifre mai exacte în câteva luni. Și estimez că ne situăm undeva pe locul 2 sau 3 în piață și că deținem cca. 7% din piață.

Ce planuri aveți pentru anul curent?

M.P.: Credem că va fi un an dificil, chiar mai dificil decât anul trecut. Piața de comerț online va crește însă și anul acesta cu 25-30% iar planul nostru este să creștem cu până în 40%. Anul acesta am adăugat categorii noi de produse, gama FMCG și gama de consum, care sperăm să crească foarte rapid. Avem și produse care se găsesc în hypermarket-uri și mizăm pe faptul că având din ce în ce mai puțin timp liber, deoarece clienții noștri vor fi nevoiți să lucreze din ce în ce mai mult, vor prefera comoditatea cumpărăturilor online, inclusiv pentru produse de uz casnic. Sperăm ca până la jumătatea anului să ne mutăm într-un sediu mult mai mare, cu un depozit mult mai mare. Și chiar începând din această săptămână vom prelungi programul de livrări până la ora 21:00 și vom încerca să livrăm produsele aflate pe stoc în aceeași zi, cu mașinile noastre. Experiența ne-a demonstrat că nu putem realiza acest lucru prin firme de curierat, pentru că fie este prea costisitor, fie prea greu de administrat. Avem un stoc de câteva milioane de euro și pentru produsele aflate în stoc vom asigura livrarea în aceeași zi.

Momentan acționați doar în București. V-ați gândit să vă extindeți și în alte regiuni ale României?

M.P.: Da, avem un plan foarte ambițios de a deschide puncte proprii de vânzare în anumite regiuni dar încă nu am pornit la implementarea lui.

Câte produse aveți în acest moment în ofertă?

M.P.: În acest moment avem în ofertă cca. 50.000 de produse dintre care în jur de 10.000 de produse le avem pe stoc. Restul le comandăm și le livrăm, de regulă, în cca. 24 de ore, oriunde în România.

Ce cifră de afaceri ați realizat în 2012?

M.P.: În 2012 am avut o cifră de afaceri de aproape 14 milioane de euro. Anul acesta avem în plan să ajungem la o cifră de afaceri de 20 de milioane de euro.

Câți angajați aveți și care este media de vârstă? Am observat că aveți o echipă foarte tânără.

M.P.: Media noastră de vârstă este de 26 de ani. Avem și angajați de peste 50 de ani dar media de vârstă este de 26 de ani. Mizăm foarte mult pe energia tinerilor. În tot grupul avem până în 70 de angajați.

Care sunt cele mai vândute categorii de produse?

M.P.: În continuare cel mai bine se vând laptop-urile dar cresc puternic și tabletele și smartphone-urile. Vindem foarte bine laptop-uri, componente PC, televizoare LCD, foto și imprimante. Tabletele au ajuns deja la același nivel de vânzări cu produsele foto.

Cât ați vândut de Black Friday?

M.P.: De Black Friday am avut comenzi de 1,1 milioane de euro, pe care le-am livrat, aproape integral, în următoarele 2 săptămâni, cu acordul clienților care, datorită prețului foarte bun, au fost de acord să aștepte până la completarea stocurilor.

Din câte știu dețineți și magazinul online WatchShop.ro. Mai dețineți și alte afaceri online? Le veți păstra ca situri independente sau veți merge pe o strategie gen Amazon de a le integra pe toate sub un singur brand?

M.P.: Pentru anumite categorii de produse vom păstra magazine online distincte și vom încerca să mai achiziționăm și alte magazine online care au o bază stabilă de clienți și care ar putea crește pe baza know-how-ului pe care îl deținem. WatchShop.ro este un sit pe care l-am achiziționat în urma cu cca. 1 an și jumătate și am reușit să-i creștem vânzările de câteva ori pe an. WatchShop.ro este acum numărul 1 în vânzări de ceasuri în România și ca număr de ceasuri vândute și ca cifră de afaceri.

Care sunt principalii diferențiatori pe care îi aveți în fața concurenței?

M.P.: În primul rând calitatea serviciilor pe care le oferim, pe tot lanțul unei vânzări. Apoi rapiditatea în livrare, încercăm să livrăm în maxim 24 de ore, oriunde în țară. Contează și că avem un showroom în care clienții pot să vină și să vadă produsele. Și este important și că oferim un preț foarte bun de achiziție, față de anumiți concurenți.

Aveți planuri și în zona marketingului afiliat?

M.P.: Eu sunt adeptul focalizării. Fă ceea ce știi să faci cel mai bine iar restul externalizează. Lucrăm în acest sens cu 2Parale și suntem foarte mulțumiți, nu văd de ce am schimba acest lucru.

Conferinţele Agora

Alege conferinta
  • Unde: Kosharitsa, Bulgaria
  • Când: 02 septembrie 2014, ora 10:00
  • Info: 02-07 septembrie 2014
Participa la conferinta
Conferinta Agora

Cea mai recentă conferinţă Agora

26 iunie 2014

Convergence, Cloud Computing, XaaS (Everything as a Service)

Convergence, Cloud Computing, XaaS (Everything as a Service)

Cercetările arată că piața serviciilor de infrastructură cunoaște cea mai dinamică rată de dezvoltare, cu o creștere de peste 48% în ultimul an. Peste 70% dintre companiile mari și [...]

 
Fii la curent cu ultimele noutati agora.ro!